[cstex] Dva clanky odmitnute Zpravodajem CSTUG ... a clanek treti

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Wed Mar 16 15:13:29 CET 2016

Nechtěl jsem případ Petra Březiny vytahovat, ale když už to jméno padlo,
nastíním velmi zhruba půběh komunikace.

* Článek neměl abstrakty, klíčová slova ani seznam literatury. Pavel stříž
vyzval k doplnění.
* Petr Březina odpověděl, že seznam literatury není, protože vše vymyslel
sám a z žádné literatury nevycházel. Až k tomuto bodu považuji diskusi za
korektní a jsem ochotem přijmout fakt, že skutečně není co citovat (pokud
se podíváte do metadat článků, zjistíte, že to není zdaleka jediný článek
bez literatury, redaktor se zeptal, autor odpověděl).
* Autor odmítl napsat český abstrakt, protože je to nepotřebné, odmítl
napsat klíčová slova.
* Autor odmítl napsat anglický abstrakt, protože podle jeho slov angličtina
není důležitý světový jazyk.
* V té době Zpravodaj ještě (i když se zpožděním) vycházel a pravidelně
byly anglické abstrakty zveřejňovány v TUGboatu. Toto jsem se pokusil Petru
Březinovi vysvětlit a požádal jsem o anglický abstrakt, když už jsme se
smířili s tím, že to bude jediný článek bez českého abstraktu.
* Autor opět napsání anglického abstraktu odmítl.
* Navrhl jsem, že anglický abstrakt napíšu sám a nechám si text od něj
zkontrolovat, abych měl co poslat do TUGboatu. Navíc tehdy Karl Berry
nabízel zajímavou možnost, jeden z jeho amerických kamarádů umí česky,
takže nám dělal jazykové korektury anglických abstraktů.
* Petr Březina mi napsání anglického abstraktu zakázal.
* Zeptal jsem se, jak mám Karlu Berrymu neexistenci anglického abstraktu u
jednoho článku vysvětlit, jestli mám pravdivě sdělit, že autor jeho
vytvoření zakázal.
* Petr Březina zakázal zveřejnění článku ve Zpravodaji.

Pak poslal k náhledu ještě jeden článek s tím, že zatím není určen ke
zveřejnění, že je to jenom náhled a na zveřejnění zatím nemáme právo, ale
bude o tom přemýšlet. Jiné rozhodnutí nesdělil, takže článek jsem vždy
považoval za soukromý náhled. A protože to bylo již dávno, nemám v počítači
už ani ten náhled.

Když se podíváte na web, zejména budete pátrat po češtině a LaTeXu, určitě
zjistíte, kolik je tam špatných návodů. Někdy mám pocit, že v době, kdy
cslatex ještě nebyl "deprecated", řada lidí si nepřečetla dobře napsané
Olšákovy články a dávala špatné rady. Najdete informace o tom, jak
prapodivnými způsoby v latexu bojovat s kódováním. A z těch odpovědí se mi
zdá, že odpovídající nečetli Olšákův článek o putování písmene ř z
klávesnice na papír, kde je vše vysvětleno, neznají encTeX, kde je problém
kódování vyřešen transparentně. Cílem recenze je ověření, že v článku
nejsou chyby tohoto druhu. Rozhodně si nemyslíme, že budeme mít
plnohodnotné vědecké články, to by jich ze čtvrt století existence zbylo
hodně málo.

Jako šéfredaktor zastávám názor, že ochrana osobnosti má smysl, listovní
tajemství se má dodržovat, takže nezveřejním nic z toho, co mi Petr Olšák
psal v mnoha mailech (a už vůbec ne bez předchozího vyžádání jeho
souhlasu). Z toho, co už zveřejnil, si můžete udělat obrázek, že už při
odesílání článků do redakce si kladl podmínky, za jakých je ochoten je
poskytnout. Choval se, jako kdyby o časopisu nerozhodovala redakční rada,
ale jeden autor, který sám sobě tuto absolutní moc přidělil. Protože mi jde
o časopis, nikoliv o vlastní ego, na tuto část komunikace jsem se tvářil,
jako kdyby neexistovala. Tyto informace nebyly ani sděleny recenzentům. Své
ultimativní podmínky opakoval ještě několikrát. Články zaslal pouze v PDF,
což není na závadu, pro první hodnocení to stačí. Po recenzích poslal pouze
seznam toho, co opravil. Jeden recenzent byl spokojen (článek o anpum),
druhý nikoliv. A nejde jen o ten nešťastný příchlastek, ale i o věcné
chyby. A protože autor nechtěl nedostatky odstranit, byl článek zamítnut.

Závěrem chci napsat, že nechci jedna s žádným autorem, který bude od
počátku klást ultimativní požadavky. Stojí to spoustu času (nejen mého) a k
ničemu užitečnému to nevede.

To je moje poslední reakce na kauzu těchto dvou autorů.

Zdeněk Wagner
http://ttsm.icpf.cas.cz/team/wagner.shtml
http://icebearsoft.euweb.cz