[cstex] Dva clanky odmitnute Zpravodajem CSTUG ... a clanek treti

Vit Zyka vit.zyka at gmail.com
Wed Mar 16 14:14:12 CET 2016

Pěkný den,

přispěju k tomuto tématu několika střípky:

Když mně letos přišla žádost o obnovu členství v CSTUGu a zároveň ve
zhruba stejné době příslib dvou čísel Zpravodaje, říkal jsem si, že
počkám na ta čísla a na základě nich se rozhodnu, zda CSTUG svým
členstvím nadále podporovat. Nešlo mně o to hodnotit, zda články ve
Zpravodaji budou pro mně mít nějaký význam, ale zda vůbec vyjdou a zda
shledám, že mají význam pro českou komunitu TeXařů. V opačném případě
mně členství v jediné organizaci tohoto druhu, totiž v TUGu, postačí. To
jsem o této kauze neměl ani ponětí.

Dále chci napsat, že si obecně vážím dobrovolné práce a razím zásadu, že
kdo do takové práce investuje nejvíce sádla, má největší právo
rozhodovat o charakteru díla. To v tomto případě ctím především pro
redaktora Wagnera. On i členové rady by však měli svou dobrovolnou prací
naplňovat poslání Sdružení.

Poslání CSTUGu uvedené ve Stanovách i na webu "... je
vytvářet předpoklady pro všestranné využívání a další rozvoj jazyka
počítačové typografie TeX a příbuzného programového vybavení pro stolní
tisk, zejména mezi českými a slovenskými uživateli." Protože Zpravodaj
je z dlouhodobého hlediska nejdůležitější výstup Sdružení, vztahuji toto
poslání i na Zpravodaj.

Protože v poslání o vědecké práci není ani slovo, soudím, že rozvoj
typografie a TeXového programového vybavení je vědecké práci nadřazen,
tj. pokud článek rozvíjí typografii a/nebo TeX a zároveň nesplňuje
vědecká kritéria, je to z mého pohledu OK. Můj vlažný postoj k
povědečtění Zpravodaje jsem ostatně vyjádřil ještě jako člen výboru v
roce 2008/2009 v době získávání impakt faktoru pro Zpravodaj. Zároveň
jsem odmítl být členem v podstatě formální redakční rady. Tou dobou
totiž nevykazovala téměř žádnou práci (čti redakční rada - nemám na
mysli editora Zpravodaje). Že se její práce postupně zvrhne níže
popsaným směrem, mě tehdy nenapadlo a velmi mě to mrzí.

Proč používám tak silné slovo? Nemám rád adoraci a měřit by se mělo
stejným metrem pro všechny. Ale odradit jednoho z nejfundovanějších
TeXových odborníků (doufám, že tato "vyvážená" charakteristika nezavdá
příčinu ke strhnutí pozornosti od jádra sdělení) a člověka, který pro
CSTUG udělal jako málokdo, na základě nikoliv obsahové problematičnosti,
ale na základě několika výrazů a liknavé komunikace, považuji za hloupé,
úzkoprsé až křupanské. Podle informací v diskusi totiž nikdo nenapadl
obsah článku a lze se i podle předchozích publikací Petra Olšáka
domnívat, že budou plně v souladu s posláním Sdružení.

Ostatně, není to poprvé, kdy dle mého soudu zajímavý autor, který měl co
říci našemu čtenářstvu, měl s redakcí problémy. V roce 2009 to byl Petr
Březina. V době, kdy se redakce permanentně potýká s nedostatkem
jakýchkoliv článků je mně tento postup nepochopitelný.

Pochybná snaha o formální vědeckost spolu s animozitou vztahů některých
významných členů CSTUgu pak, dle mého názoru, vede k nevstřícné
úzkoprsosti i udičkám a degraduje onu dobrovolnou práci pro vlastní
potěšení i potěšení členů. Kterých pak ubývá.

Škoda, zdraví
Vítek Zýka