[cstex] Zavěšená interpunkční znaménka

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Sat Apr 6 09:53:12 CEST 2019

pá 5. 4. 2019 v 22:36 odesílatel Jan Tosovsky
<jan.tosovsky.cz at gmail.com> napsal:

> ConTeXt tohle řeší pomocí vestavěných konstant 'vystrčení' pro nejběžnější interpunkční znaménka. Ty konstanty jsou jakýsi empirický průměr pro běžné fonty, ale lze to předefinovat.
>
> V dokumentu stačí aplikovat zarovnání 'hanging':
> https://wiki.contextgarden.net/Command/setupalign
>
> Aplikuje se to nejen na koncové znaky, ale i počáteční (tak aby byla optická hrana z obou stran).

V LaTeXu totéž dělá balíček microtype, také jsou tam nadefinovány
parametry pro vystrčení vlevo a vpravo, ale můj pocit z těch
přednastavených parametrů je, že to tvůrci přehnali a výsledek je
opticky horší než defaultní TeXové zarovnání. Kromě toho některé
Štormovy fonty mají tak odlišnou kresbu, že průměr pro "běžné" fonty
bude určitě špatně. Při aplikaci mikrotypografie bych se určitě
automatu vyhnul a použil bych buď parapetry své, nebo parametry
vytovřené expertem (grafikem, ne programátorem).