[cstex] Zavěšená interpunkční znaménka

Jan Tosovsky jan.tosovsky.cz at gmail.com
Fri Apr 5 22:34:11 CEST 2019

On 2019-04-05 vclv at centrum.cz wrote:
> Nevíte o nějakém jiném řešení,
> nejlépe na úrovni (plain)TeXu, které by zařídilo, aby rozdělovací znaménko
> nebylo zarovnáno pravým krajem k okraji odstavce, ale aby k tomuto okraji
> bylo zarovnáno poslední písmeno slova a rozdělovník zavěšen z vnějšku?

ConTeXt tohle řeší pomocí vestavěných konstant 'vystrčení' pro nejběžnější interpunkční znaménka. Ty konstanty jsou jakýsi empirický průměr pro běžné fonty, ale lze to předefinovat.

V dokumentu stačí aplikovat zarovnání 'hanging':
https://wiki.contextgarden.net/Command/setupalign

Aplikuje se to nejen na koncové znaky, ale i počáteční (tak aby byla optická hrana z obou stran).

Pro mě je ConTeXt co se typografie týče jasná jednička:

http://www.doctribute.com/blog/002-outstanding-typographic-quality-with-open-source-typesetting-tools-en.html

Honza