[cstex] dotaz-prosba

Kuben Jaromír jaromir.kuben at unob.cz
Wed Apr 5 14:34:22 CEST 2017

Dobrý den.

Ve Vašem dotazu chybí jedna podstatná informace: Kdo psal ten LaTeXový
kód a kdo to bude překládat. Vy nebo někdo jiný? Nebo jste
nedělal/nebudete dělat ani jednu část?

Já jsem překládal matematická skripta (kolem 200 stran) z češtiny do
angličtiny. Ale byl to můj zdroják a překlad jsem si dělal sám. Nedovedu
si představit, že bych to nedělal ve zdrojáku. Vložil jsem si
\end{document} kousek pod místo překladu a průběžně jsem mezivýsledek
překládal. Pochopitelně v tom byla spousta vzorců, takže bylo nutné
měnit pořadí větných členů apod. Dělat sazbu znovu si nedovedu představit.

Také jsem ale překládal svoje skripta (kolem 300 stran) z angličtiny do
češtiny. Není to o nic lehčí práce, jsou tam stejné problémy, takže jsem
to dělal úplně stejně.

Vše závisí na odpovědi na mé úvodní otázky. Při překladu ve zdrojáku je
pochopitelně nutná aspoň základní znalost LaTeXu. Podílel jsem se ale na
projektu, kde se dělal překlad asi 15 matematických skript napsaných v
LaTeXu z češtiny do angličtiny. Bylo na to výběrové řízení a podmínkou
byl překlad ve zdrojáku. Zájemců (profesionálních firem dělajících
překlady) byla řada. Takže skutečně záleží na okolnostech. Vytisknout
to, nechat přeložit a znovu sázet v LaTeXu považuji za nejhorší
variantu, kterou bych volil až jako krajní východisko.

Zdraví

      Jaromír Kuben