[cstex] příručka GIMP v LaTeXu

Petr Olsak petr at olsak.net
Thu Oct 15 06:53:22 CEST 2015

On Wed, 14 Oct 2015, Zdenek Wagner wrote:

> Dobrý večer,
>
> podíval jsem se na to zatím jen velmi zběžně a je to vskutku impozantní
> dílo. Oceňuji rady pro začátečníky "když nic nefunguje". Přesně s tím jsem

Souhlasím s tím, že to je impozantní dílo. Rád to někdy využiju.

> Mám však několik málo připomínek:
>
> 1. V dokumentu používáte CM fomty, které jsou sedmibitové. Jejich nevýhodou
> je to, že v principu nemůže správně fungovat dělení slov (funguje pouze
> částečně) a diakritika je někdy ošklivá, najděte si třeba v textu slovo
> "spusťte".(např. strana 162, poslední odstavec kapitoly 12.5.2).

Nevím, jestli se dívám do stejného souboru, jako pan Wagner, ale já tam CM
fonty nevidím, vidím Times. A osmibitové kódování (tj. včetně dělení slov)
je použito. Slovo "spusťte" na zmíněné straně trpí chybou metriky pro T1
kódování a pro Times, kterou jsem popsal zde:

http://lists.felk.cvut.cz/pipermail/cstex/2012-November/024735.html

K této informaci dodávám, že jsem tehdy o tom také komunikoval s Karl
Berry a byl toho názoru, že pokud to tam 20 let českým LaTeXistům
nevadilo, tak to přegenerovávat nebude. Zejména proto, že dnes mají
LaTeXisté (a pochopitelně i TeXisté) daleko více možností: použít TeXgyre
Termes fonty místo Times, použít OTF fonty v XeTeXem nebo LuaTexem atd.

Zdravím

Petr Olšák