[cstex] powerdot a cstex

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Wed Oct 14 16:06:57 CEST 2015

Dobrý den,

cslatex již mnoho let není udržován, v distribucích zůstává jen kvůli tomu,
aby mohly být zpracovány staré dokumenty. Sice není vyvíjen žádný tlak na
jeho vyřazení, ale v budoucnu k tomu může dojít. Odpověď tedy zní: buď
babelizovaný latex, nebo xelatex + polyglossia, pro lualatex je možné obojí.

Pokud použijete lualatex či xelatex, pracujete interně v unicode. V případě
lualatexu si nejsem jist, ale v xelatexu se defaultně použijí LM fonty.

Pokud chcete použít babelizovaný latex, pak si musíte uvědomit, že se
defaultně použijí CM fonty, tedy kódování OT1. Nejen že je diakritika
posazena ošklivě, ale nebude fungovat správně ani dělení slov. Kvůli dělení
slov je nutno přepnout kódování na T1, pro vzhled fontu je nutno zvolit LM
fonty (nebo jiné fonty s dobrou podporou češtiny). Potřebujete tedy navíc
tyto dva řádky:

\usepackage[T1]{fontenc}
\usepackage{lmodern}

Problém \cline plyne z toho, že babel nezachází dostatečně chytře s
aktivními znaky. Pokud nevyužíváte možnost opakování spojovníku na novém
řádku, když k dělení slova dojde právě ve spojovníku, pak se problému
zbavíte příkazem \catcode`\-=12 hned za \begin{document}. Pokud rozšířenou
možnost dělení využijete, pak je třeba tento příkaz vložit na začátek
každého prostředí table, kde se v tabulce \cline používá.

Zdeněk Wagner
http://ttsm.icpf.cas.cz/team/wagner.shtml
http://icebearsoft.euweb.cz