[cstex] Diakritika v \hyphenation

Mirek Zajdák (Alkor) mirekkluci at gmail.com
Fri Mar 13 21:31:50 CET 2015

Tak teď jsem snad pochopil další důležitý prvek...  Celou dobu mi vrtalo hlavou, jak může \marginpar to dělení ovlivňovat, a zejména tu část, že asi vkládá něco, čím nemůže další slovo začínat, když je od toho slova odděleno mezerou, která přece definuje začátek slova.
Pak jsem si uvědomil, že mezera je i před \marginpar a pokud se duplicitní mezery neodstraňují na vstupu, ale později, pak se asi stane to, že LaTeX mezeru před \marginpar a za ním považuje za dvě po sobě jdoucí (\marginpar nesází mezi ně žádný text) a tu druhou odstraní, čímž se \marginpar posune na začátek následujícího slova, které se pak nedělí. Jinak řečeno, z makra tam leze nějaký znak, který se sice nepočítá, když se odstraňují mezery, ale počítá se do slova. Poněkud matoucí, ale beru to jako fakt, zvláště poté, co jsem odstranil mezeru a řádek před \marginpar (čímž se mezera za ním stala platnou) a hle, ono to dělí správně.

Je to opravdu tak, nebo se pletu?