[cstex] Diakritika v \hyphenation

Petr Olsak petr at olsak.net
Fri Mar 13 22:08:37 CET 2015

On Fri, 13 Mar 2015, Mirek Zajdák (Alkor) wrote:

> Tak teď jsem snad pochopil další důležitý prvek...  Celou dobu mi vrtalo
> hlavou, jak může \marginpar to dělení ovlivňovat, a zejména tu část, že
> asi vkládá něco, čím nemůže další slovo začínat, když je od toho slova
> odděleno mezerou, která přece definuje začátek slova.

> Pak jsem si uvědomil, že mezera je i před \marginpar a pokud se
> duplicitní mezery neodstraňují na vstupu, ale později, pak se asi stane
> to, že LaTeX mezeru před \marginpar a za ním považuje za dvě po sobě
> jdoucí (\marginpar nesází mezi ně žádný text) a tu druhou odstraní, čímž
> [...]

Nepletete se. LaTeX disponuje makry \@bsphack a \@esphack, které kladeny
na začátek a konec uživatelského makra se starají o to, aby nenastala
dvojitá mezera (před i za makrem současně).

A \marginpar pravděpodobně expanduje na \vadjust{cosi}, což vytvoří
neviditelnou značku v textu a později pod řádkem se stane aktivita
deklarované v "cosi". A sekvence ... \vadjust{cosi}slovo ... znemožňuje
dělení slova dle pravidel vysvětlených TBN na str. 219 až 221.

Zdravím

Petr Olšák