[cstex] Diakritika v \hyphenation

Petr Olsak petr at olsak.net
Sun Mar 8 20:13:42 CET 2015

On Tue, 3 Mar 2015, Alkor wrote:

> Rád bych použil \hyphenation pro definování správného dělení v pdflatex verze pdfTeX 3.1415926-2.5-1.40.13 (Linux Fedora 18):
>
> \documentclass[draft,a4paper,12pt,openany]{book}
> \usepackage[utf8]{inputenc}
> \usepackage[czech]{babel}
> \hyphenation{vy-prá-vě-ní}
>
> ale dává mi to chybu:
>
> ! Improper \hyphenation will be flushed.
> \leavevmode ->\unhbox
>                      \voidb at x
> l.20 \hyphenation{vy-prá
>                         -vě-ní}

Dobrý den,

v preambuli vůbec nemáte připravenu možnost na automatické dělení, protože
jste nenastavil kódování fontů v návaznosti na české dělení slov. LaTeX
implicitně pracuje v kódování fontů OT1, což je pro české dělení slov
nepoužitelné. Ani \usepackage inputenc nebo babel nepomůže.

Až nastavíte v 8bitovém TeXu nějaké 8bitové kódování fontů, které navazuje
na kódování načtených vzorů dělení slov, bude automatické dělení fungovat.
Ale musíte skutečně dodržet návaznost kódování, tj. při použití balíčku
babel je třeba volit jedině kódování T1.

Další problém, se kterým jste se potýkal, spočívá v tom, co TeX považuje
za "slovo" zralé pro dělení. Je to souvislá řada písmen, jak je přesně i s
příklady popsáno TBN na stranách 219--221. Ve Vašem příkladě jste použil
asi makro na marginálie expandující na \vadjust{}, což je objekt, kterým
slovo zralé pro dělení nemůže začínat. Podrobněji viz citované strany v
TBN.

Zdravím

Petr Olšák