[cstex] ceska klavesnice nepratelska k TeXu

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Thu Mar 20 16:51:04 CET 2014

Dne 20. března 2014 16:25 Jiri Demel <demel at fsv.cvut.cz> napsal(a):

> [...]
>>
> To si musí každý vyhodnotit, co potřebuje. Pokud bych často "obíhal"
> uživatele se "standardní qwertz" klávesnicí, asi bych se ji naučil.
> Moje práce je však spíše taková, že na mnoho věcí je americká klávesnice
> mnohem efektivnější. Na český text (email, TeX, LibreOffice) si holt přepnu
> na češtinu a na složitý vzorec v TeXu se vyplatí přepnout zpět na
> američtinu.  Vlastní rozložení kláves jsem si asi 3x v životě udělal, ale
> při přechodu na další systém to jaksi nebylo přenositelné, tak jsem se
> smířil se "standardní českou qwerty", kde AltGr (většinou) funguje

To je zvláštní. To, co nabízím na svém webu, jsem vytvořil kdysi hodně
dávno pro Fedora Core 2, používal ve Fedore Core 3, pak úspěšně v
CentOSu 4 a CenTOsu 5, pak jsem zase přešel na Fedoru a mám to ve
verzích 16, 17, 18, jeden kolega to nainstaloval v některé verzi
Debianu. Nic jsem nemusel měnit, jen jsem občas usoudil, že by se mi
hodil ještě nějaký znak, takže jsem je postupně přidával. Během vývoje
se změnilo umístění konfiguračních souborů a liší se i v různých
distribucích, proto jsem upustil od snahy napsat instalační skript a v
návodu radím, jak najít srávná místa a nainstalovat vše ručně a co
schovat pro případ havárie. Navíc se vyvíjejí i GUI, kde se nakonec
leccos nakliká (není nutné používat xmodmap). Gnome bohužel konverguje
ke stejné hrůze, kterou přinesly Windows8, KDE má nastavení velmi
pohodlné.

Zatím jsem to nezkoušel na Raspberry Pi, ale to není můj primární
počítač pro TeXování.

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/