[cstex] ceska klavesnice nepratelska k TeXu

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Wed Mar 19 11:05:41 CET 2014

Dne 19. března 2014 0:19 Jan Moskyto Matejka <mq at ucw.cz> napsal(a):

> Toto musím potvrdit jako dlouholetý uživatel výhradně české standardní
> klávesnice. Se dvěma rukama na klávesnici je mi naprosto ukradené,

Klávesy Ctrl a Shift jsou na vhodných místech tak, aby je šlo
stisknout malíčkem. Když tedy píšu jen levou rukou a pravou mám na
numerické klávesnici (protože píšu spoustu čísel), nebo na myši
(protože dělám korektury a musím rychle běhat po souboru, je vše
schůdné. AltGr je ale od rohu klávesnice už daleko a jenom na jedné
straně, takže napsat AltGr-ů je obtížné...

> jestli zrovna zmáčknu dvě klávesy najednou, nebo jenom jednu. Stejně
> píšu rychleji, než myslím.

To Vám závidím, Já normostranu pod 20 minut nezvládnu, i když píšu 9
prsty (obvykle nepoužívám levý palec).

> Jediné, co jsem (v linuxu) do standardní české klávesnice
> přidával/upravoval, bylo zrušení capslocku; klávesu využívám jako
> compose key, takže jednoduše napíšu spoustu věcí … αβγδ … —– → ←
> a spoustu dalších zbytečných znaků. V nejhorším můžu ve svém oblíbeném
> Vimu použít ctrl+V u<hexa> a napsat libovolný znak pomocí jeho Unicode
> kódu a například někoho poslat x̌ípku. Ale to už jde hodně mimo TeX.

Tohle by mě zajímalo, můžete poslat HOWTO? Když jsem nedávno
kombinoval hindštinu s češtinou, ruštinou a řečtinou, musel jsem si to
naklikat v gucharmap, abych nemusel instalovat hromadu klávesnic
(naštěstí řecky tam bylo jen jedno slovo). Já bych ale radši zrušil
Scroll Lock, protože pro něj nemám jiné použití.

> Zdraví
> Jan Matějka

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/