[cstex] ceska klavesnice nepratelska k TeXu

Luboš Kloc kloc at ipm.cz
Wed Mar 19 08:53:04 CET 2014

Dobrý den všem,

již před dávnými lety jsem se snažil tento problém nějak řešit a dospěl
jsem k následujícím zásadám:

1) nepovažuji za přípustné mít v každé aplikaci jinou klávesnici, takže
vylučuji řešení na úrovni editoru, je nutno to řešit na úrovni systému.

2) přepínání klávesnice se mi velmi neosvědčilo, obvykle jsem napsal
odstavec blbostí, než jsem si všiml, že mám jinak přepnutou klávesnici.
Automatické přepínání klávesnice podle toho, jak to dělal původní autor
(Word) pak pokládám přímo za zločin.

3) vzhledem k univerzální použitelnosti preferuji standardní klávesnice,
i v Linuxu, který běžně používám.

S Win běžně nepracuji, ale často svým kamarádům přeinstalovávám
přichcíplá wokna a nastavení klávesnice vždy věnuji pozornost, takže o
tom něco vím (platí do win Vista, s win7 a win8 nemám zkušenost).

Potřebné znaky jsou vždy v české win klávesnici dostupné přes Alt-Gr,
jak už tu bylo řečeno, a to jedním ze dvou způsobů:

a) Alt-Gr + písmenko (tabulka níže), nutno si zvyknout, ale pak to jde
snadno.

b) přidržení Alt-Gr dočasně přepne do standardní US klávesnice. Výhodou
je, že jsou klávesy patřičně popsané. Nevýhodou je, že často používané
složené závorky se musí psát trojhmatem Alt-Gr + Shift + ú/).

Díval jsem se do win Vista, které mám v počítači od dodavatele (a
nepoužívám). Tam česká (qwertz) klávesnice používá metodu a), zatímco
česká qwerty používá metodu b). Nejsem si jist, jestli to tak je vždy.

Co je ale důležité je hardware. Pro psaní v TeXu je potřeba mít
klávesnici, která má klávesu \ vlevo dole mezi levým Shiftem a y/z
klávesou. Podle mých zkušeností pak lze psát backslash přímo i v českých
standardních win klávesnicích. Je to přeci jen lepší než psát Alt-Gr + q.

S pozdravem,

Luboš Kloc