[cstex] ceska klavesnice nepratelska k TeXu

Petr Olsak petr at olsak.net
Tue Mar 18 13:50:01 CET 2014

On Tue, 18 Mar 2014, Jiří Rybička wrote:

> Zdravím všechny,
> problém české klávesnice v "masovém OS" je skutečně velmi závažný...
>
> ... pro mě nepřipadá v úvahu prohození y/z, potřebuju je
> mít tam, kde jsou na českém psacím stroji.

Ani pro mě nepřipadá v úvahu prohození y/z. Akorát oba tím myslíme něco
jiného...

Děkuji všem za rozsáhlou reakci na toto téma. Je zřejmé, že každému
vyhovuje něco jiného a určitě by stálo za to jednotlivé možnosti shrnout
na nějakou stránku.

Osobně právě přístup znaku \ pomocí dvojhmatu a navíc obouručního(!)
považuji za hlavní příznak nepřátelskosti této klávesnice vůči TeXu. To
bych tedy opravdu nebyl schopen zkousnout. Tam, kde je napsán na
klávesnici \, tam má být. Používám ho tisícrát denně. Česká prefabrikovaná
klávesnice jej vytlačila do nepřijatelných míst kvůli jakési přehlásce, či
co, což stejně není příliš obvyklé používat.

Stejně tak nechápu, proč prefabrikovaná česká klávesnice nemá znaky $#^&%_
atd. tam, kde jsou namalované (třebaže by byly přístupné přes Alt). To
musel být nějaký programátorský záškodník, že ho napadlo umístit tyto
znaky na naprosto nelogické klapky.

Ten mnou citovaný příběh z předchozího emailu souvisí s člověkem, který
píše vesměs v angličtině, ale občas něco potřebuje napsat česky a v TeXu.
Pro takový případ mi připadá nejpřijatelnější doporučit řešení pana Zýky
nebo podobné. Řešení pana Rybičky je dle mého soudu zcela mimo realitu.
Ovšem opakuji, každý má jiné pocity nad klávesnicí a každý nechť si
vybere, co mu nejvíce sedne.

Zdravím

Petr Olšák