[cstex] ceska klavesnice nepratelska k TeXu

Jiří Rybička rybicka at mendelu.cz
Tue Mar 18 12:04:26 CET 2014

Zdravím všechny,
problém české klávesnice v "masovém OS" je skutečně velmi závažný. Pro práci
v TeXu a všech jeho nadstavbách je opravdu nepřátelská, dá se to jistě řešit
mnoha způsoby. Nechci nic doporučovat, posloužím jen vlastním příkladem.

Chtěl bych úvodem poznamenat, že efektivní práce s klávesnicí je podle mého
názoru podmíněna zvládnutím psaní hmatovou metodou 10 prsty (naslepo). Z
toho přímo vyplývá, že pro mě nepřipadá v úvahu prohození y/z, potřebuju je
mít tam, kde jsou na českém psacím stroji.

Především mi velmi vadilo, že při přepnutí programů se mi občas klávesnice z
české přehodila na anglickou, což například při zápisu hesla, které se
nezobrazuje, vedlo k nemožnosti se přihlásit, dokud jsem si toho přepínacího
podrazu nevšiml.  Tato skutečnost mě donutila k tomu, že anglickou
klávesnici ze systému vždy odinstaluji (pokud mohu), mám trvale jen českou.
Domnívám se mimochodem, že přepínání klávesnic mezi českou a anglickou je
velmi neefektivní a vede ke "klávesnicové schizofrenii", kdy hledíte na
klávesu a nevíte, co tam vlastně v této chvíli je.

Na české klávesnici jsou dostupné všechny potřebné znaky jako na anglické,
JDE JEN O ZVYK. Denně zapisuju TeXové zdrojáky, takže vím, o čem mluvím.
Kromě toho taky potřebuji efektivně pracovat na různých místech, na nichž
mohu těžko ovlivnit nastavení systému a klávesnice, například na učebnách
nebo při různých školeních. Z toho důvodu mi připadá nejjednodušší důkladně
ovládnout to, co je v "masovém OS", abych nebyl závislý na něčem, co si mohu
nainstalovat třeba jen doma.

Měl-li bych tedy něco doporučit například začínajícímu TeXistovi, který není
současně zarytým linuxákem a pravděpodobně jinde než v masovém OS nikdy
pracovat nebude, vyjdu z uvedených argumentů.  Setkávám se často také s tím,
že studentům se doslova otvírají nové obzory, když jim ukážu, jak se všechny
ty znaky na masové klávesnici vůbec zapisují, použijí to pak i kdekoliv
jinde a mají pocit, že si osvojili něco skutečně užitečného.

Pro uživatele, kteří nemají tak přelétavé podmínky a pracují na "svém"
počítači, lze doporučit různá usnadnění v jejich editoru. Dobrý editor
umožňuje vkládat TeXové příkazy "jedním hmatem", do něhož lze integrovat
časté posloupnosti těch svízelných znaků, a zvýšit tak rychlost a správnost
výsledného zápisu. Taková konfigurace dobrého editoru by se i měla dát
snadno přenášet, takže si "své" prostředí mohou pak snadno vytvořit i jinde.

Snad jsem tímto dlouhým mailem čtenáře neodradil:-)

JR.