[cstex] ceska klavesnice nepratelska k TeXu

Jaroslav Hajtmar hajtmar at gyza.cz
Tue Mar 18 12:26:53 CET 2014

Pravý ALT používám pro backslash (ALT Q) a přestože vím, že lze zapsat
pomocí pravého ALTu i různé závorky nebo i často používané znaky, jako
např $, # atd... tak tam jsem si na to nikdy pořádně nezvyknul (ačkoliv
jsem se snažil už několikrát si na to dávat pozor a zafixovat si to.).
Jinak souhlasím, že při psaní všemi deseti se to dá zvládat podstatně
líp něž při datlování dvěma ukazováky.

Z jiného soudku: Pro mne jsou důležité i klávesy na klávesnici a pokud
nemám vlevo vedle klávesy Z klávesu s backslashem, a velké klávesy
backspace a enter tak se mi dost špatně píše. Dodnes je mi líto, že jsem
musel kvůli zastaralosti starého notebooku IBM přijít o nejlepší
klávesnici jakou jsem kdy měl. I po čtyřech letech práce jsem si
nezvyknul na mírně odlišnou klávesnici svého DELLu - a to už jsem se na
ní cosi napsal.

Jinak mohu doporučit ergonomickou klávesnici od Microsoftu (samostatné
klávesnice pro levou a pravou ruku oddělené menší mezerou), tyto
samostatné klávesnice jsou orientovány do písmene A a klávesnice je
naklopená směrem od vás. Zvyknul jsem si na ni nesmírně rychle a dnes ji
mám asi už 8 let jako externí klávesnici k notebooku v zaměstnání ...
Zbavil jsem se problému s karpálními tunely a naučil jsem se bezvadně
psát všemi deseti, protože vám na ní nic jiného rozumně ani nezbyde.

J.Hajtmar