[cstex] ceska klavesnice nepratelska k TeXu

Jan Moskyto Matejka mq at ucw.cz
Tue Mar 18 12:04:09 CET 2014

Dobrý den,

> Na české má obtížně přístupné typicky používané TeXové znaky jako
> \, $, atd.
>
> Uvědomil jsem si až po této příhodě, že prefabrikované české
> klávesnice obvyklých operačních systémů jsou opravdu nepřátelské
> vůči TeXu.
>
> jak tento problém při pořizování TeXových dokumentů řešíte?

Běžně píšu na běžné české klávesnici znaky \$&#@{}| s pravým altem
(qůcxvbnw), vlnka je na windowsové snad na +/1 (s pravým altem),
v linuxu na A. Když už potřebuju stříšku, tak levý Alt+94 nebo v linuxu
ž/6 (s pravým altem), ale ta už zas tak častá není.

Pokud něco potřebuju hodně často, předefinuju to na / nebo *, což mám na
numerické klávesnici jako extra klávesu, případně na =, pokud numeriku
nemám. Válí se mi po disku pár TeXových souborů, které začínají takto:

\chardef\=`\=
\catcode`\=0

a pak používají místo \eject, \header apod. =eject, =header,
… a v případě potřeby = jako znaku prostě napíšu ==. Zaváděl jsem to
tehdy kvůli komusi, kdo mi chtěl předformátovat text a nelíbil se mu
backslash.

Standardně používám českou klávesnici (qwertz) úplně na všechno včetně
psaní zdrojáků v C a jsem líný se přeučovat. Na windowsové klávesnici je
to trochu pruda, ale taky se dá zvyknout.

Zdraví
Jan Moskyto Matějka
--
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.