[cstex] Ma zkusenost s tex.stackexchange.com

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Thu Jun 12 10:15:13 CEST 2014

Dne 12. června 2014 9:13 Petr Olsak <petr at olsak.net> napsal(a):

> [...]
> dotaz:
>
> http://tex.stackexchange.com/questions/180949/table-
> formatting-error-extra-alignment-tab
>
> volně přeložený jako: ``tady je kód, nerozumím tomu, proč to nefunguje''
> dostal během pár minut tři hlasy a odpověď: ``použij \\ místo //'' dostala
> v krátké době taky tři hlasy. Zatímco já se snažím jim tam ukázat poněkud
> hlubší myšlenky a eleganci v makro programování, místo toho bodují takové
> nehoráznosti. To mi signalizuje, že bych se asi neměl tím dále vůbec
> zabývat. Uvedený příklad bohužel není vůbec ojedinělý.

To mě vůbec nepřekvapuje. Lidi jsou vedeni k tomu, aby nepřemýšleli, ale
jek klikali. A když už nelze klikat, tak alespoň napsali \usepackage{něco}
a věřili, že to stačí. Když potřebuju vyřešit problém rychle a není to
záležitost několika málo maker, raději také použiju balíček, ale vlastní
makro je většinou lepší řešení i v LaTeXu.

> Zaujali mě tam také tzv. hyperaktivní uživatelé, například egreg. Ten je
> tam online snad pořád a reaguje na dotazy do několika málo minut. Obávám
> se, že to je snad už projev závislosti, protože když jsem mu napsal
> (opakovaně) normální email s dotazem, nereagoval. Zřejmě místo emailu sedí
> pouze nad tex.stackexchange.com.

A odpovídají alespoň správně? Já občas najdu na nějakém fóru vyloženě
špatné odpovědi.

> Taky jsem si dovolil popíchnout LaTeXisty (kterých tam je snad 99 procent)
> a položit dotaz, jaký balíček lze použít na \valign-type tabulky. Viz
>
> http://tex.stackexchange.com/questions/183235/vertically-
> aligned-table-in-plaintex-latex-context-etc
>
> Dosud jsem se nedočkal odpovědi, ovšem uživatel egreg se nechal slyšet, že
> to nejsou typograficky dobré tabulky a tudíž nemá smysl se tím zabývat. Zdá
> se mi to jako výmluva před přímou odpovědí ,,my to v LaTeXu neumíme``. Nebo
> to snad LaTeXisté umějí? Pokud znáte řešení, můžete ho nacpat do
> tex.stackexchange.com.

Já jsem udělal jinou zkušenost, možná ještě horší. Pavel Stříž mi poslal
odkaz na dotaz týkající se sazby sanskrtu v XeLaTeXu s tím, že bych asi
věděl, co s tím. Ten člověk se pokusil v XeLaTeXu vysadit jedno sousloví z
učebnice, což mu nešlo. Rozhodně jsem se nechtěl přihlašovat svým
googlovským účtem, čert ví, kudy ta autentizace chodí a kdo všechno pak
získá přístup k mým [čtům na googlu. Využil jsem tedy možnost odpovědět
jako anonymní uživatel, protože tuhle možnost to nabízí. Jak se ukázalo,
možnost je sice nabízena, ale nefunguje, takže jsem nakonec poprosil Pavla
Stříže, aby tam moji odpověď vložil.

> Zdravím
>
> Petr Olšák

Zdeněk Wagner