[cstex] Ma zkusenost s tex.stackexchange.com

Petr Olsak petr at olsak.net
Thu Jun 12 09:13:13 CEST 2014

Vážení TeXoví kolegové,

asi znáte tex.stackexchange.com jako portál na TeXové dotazy a odpovědi.
Tak jsem si s tím chvilku hrál a chtěl bych se nyní podělit o svou
zkušenost. Otázky i odpovědi jsou tam hodnoceny hlasy uživatelů a uživatel
tím, že ho kolegové hodnotí, sbírá body a získává povědomí, jak jsou jeho
myšlenky komunitou přijímány.

Vyzkoušel jsem si, za jak dlouho nasbírám prvních 1000 bodů za své
odpovědi. Trvalo mi to dlouhých 27 dní docela intenzivní práce a dále toho
asi nechám. Jako uživatel wipet jsem po tu dobu pravidelně odpovídal na
smysluplné dotazy. Ale ukázalo se, že moje myšlenky nejsou komunitou
příliš hodnoceny. Asi jsou nesrozumitelné a vzdálené od běžného LaTeXového
způsobu myšlení, který tam je nejvíce rozšířen. Typicky jsem dostával za
odpovědi jeden nebo dva hlasy, nula taky nebyla výjimkou. Na druhé straně
například dotaz:

http://tex.stackexchange.com/questions/180949/table-formatting-error-extra-alignment-tab

volně přeložený jako: ``tady je kód, nerozumím tomu, proč to nefunguje''
dostal během pár minut tři hlasy a odpověď: ``použij \\ místo //'' dostala
v krátké době taky tři hlasy. Zatímco já se snažím jim tam ukázat poněkud
hlubší myšlenky a eleganci v makro programování, místo toho bodují takové
nehoráznosti. To mi signalizuje, že bych se asi neměl tím dále vůbec
zabývat. Uvedený příklad bohužel není vůbec ojedinělý.

Zaujali mě tam také tzv. hyperaktivní uživatelé, například egreg. Ten je
tam online snad pořád a reaguje na dotazy do několika málo minut. Obávám
se, že to je snad už projev závislosti, protože když jsem mu napsal
(opakovaně) normální email s dotazem, nereagoval. Zřejmě místo emailu sedí
pouze nad tex.stackexchange.com.

Taky jsem si dovolil popíchnout LaTeXisty (kterých tam je snad 99 procent)
a položit dotaz, jaký balíček lze použít na \valign-type tabulky. Viz

http://tex.stackexchange.com/questions/183235/vertically-aligned-table-in-plaintex-latex-context-etc

Dosud jsem se nedočkal odpovědi, ovšem uživatel egreg se nechal slyšet, že
to nejsou typograficky dobré tabulky a tudíž nemá smysl se tím zabývat.
Zdá se mi to jako výmluva před přímou odpovědí ,,my to v LaTeXu neumíme``.
Nebo to snad LaTeXisté umějí? Pokud znáte řešení, můžete ho nacpat do
tex.stackexchange.com.

Zdravím

Petr Olšák