[cstex] vlna pro luaTeX (a luaLaTeX)

Petr Olsak petr at olsak.net
Wed Jan 15 16:08:53 CET 2014

On Wed, 15 Jan 2014, Michal Hoftich wrote:

> Dobrý den,
>
> Mám menší problém s csplainem, jazyky jsou v něm číslované odlišně od
> LaTeXu a plainu, existuje nějaká možnost jeho detekce?

Dobrý den,

nevím přesně, jaký je ten menší problém. Csplain alokuje jazyky v souboru
hyphen.lan. Je možné se tam podívat. Vzory dělení mají fixní číslo:

\enPatt=0 \enusPatt=100 \engbPatt=101 ...
\csILtwo=5  \csCork=15  \csUnicode=115
\skILtwo=6  \skCork=16  \skUnicode=116
\deCork=21  \deUnicode=121 ...

Ne všechny vzory dělení (kterých je několik desítek) jsou nataženy, záleží
na uživateli, které natáhne. Pokud je vzor dělení natažen, pak sekvence
\jazykKodovani (např. \plUnicode) je definována pomocí \chardef jako číslo
vzoru dělení. Pokud vzor natažen není, pak sekvence \jazykKodovani není
definována. Seznam všech natažených vzorů je uložen v makru \pattlist.

Čísla jsou fixní a nebudou měněna. Podrobněji viz soubor
hyphen.lan. Je tam na konci souboru k tomu krátká dokumentace.
Takže na rozdíl od LaTeXu a eTeXu, kde čísla jsou přidělována náhodně,
v csplainu panuje pevný řád. Kde je tedy problém?

Pozn.: doporučuji se opřít o poslední verzi csplainu <Nov. 2013>, ve
kterém je v hyphen.lan opraven kód jazyka češtiny podle ISO na správné cs.
V dřívějších verzích byl nesprávný kód cz, takže tam byly použity sekvence
\czILtwo, \czCork atd. (které nicméně fungují i nadále).

V kódu OPmac je možno se inspirovat sekcí Multilingual support, která
definuje makro \mtext{zkratka-textu}. To expanduje na skutečný text podle
aktuálního vzoru dělení slov, tj. \mtext{chap} axpanduje na Kapitola,
je-li vzor dělení 5 nebo 6 nebo 15 nebo 16 nebo 115 nebo 116 a
expanduje na Chapter, je-li vzor dělení 0.

Zdravím

Petr Olšák