[cstex] opmac-bib: Zpracovani .bib souboru primo v TeXu bez bibTeXu

Petr Olsak petr at olsak.net
Tue Apr 22 21:41:53 CEST 2014

Vážení TeXisté,

chtěl bych vás informovat, že jsem zveřejnil další modul k makru OPmac se
jménem opmac-bib, který umožní přistupovat k .bib souborům přímo makry
TeXu a tím obejít bibTeX. Najdete to na

    http://petr.olsak.net/opmac.html

v posledním odstavci. Makra spolupracují s balíčkem librarian.tex Paula
Isamberta. Součástí opmac-bib jsou dva bib-stylové soubory (pochopitelně
napsané makry TeXu), jeden jednoduchý a druhý snažící se vyhovět
požadavkům normy ISO 690. Oba soubory dokáží pracovat v různých jazycích
pomocí makra \mtext z OPmac. V souborech opmac-bib.tex a
opmac-bib-iso690.tex je za \endinput napsaná podrobná dokumentace.

Jsem potěšen, že se mi podařilo najít toto řešení, které sluší makrům
OPmac pro svou jednoduchost, přímočarost a nespoléhání se na externí
program. Například příprava rejstříků včetně řazení byla v OPmac
odjakživa.

Odpadají tak dlouholeté problémy bibTeXu s utf8 kódováním, protože vše je
vyřešeno na úrovni TeXu a csplain si s utf8 implicitně poradí.

Pokud někoho napadne, že s utf8 si poradí i Biber, má pravdu. Jenže Biber
není řešení pro plainTeX, chybí mu nejdůležitější charakteristika:
postrádá jednoduchost.

Prosím o zaslání případných připomínek a postřehů na mou adresu.

Zdravím

Petr Olšák