[cstex] serial na abclinuxu

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Tue Nov 5 23:56:18 CET 2013

Dne 4. listopadu 2013 21:40 Jan Tosovsky <jan.tosovsky.cz at gmail.com> napsal(a):

> [...]
> zásadní zádrhel. Navíc po zkušenostech víme, že každá nová věc řeší třeba
> ten zádrhel, ale přináší problémy jinde. Je to vždy něco za něco, nežijeme v
> ideálním světě.
>
> Odkojený Windows a rozmazlený InDesignem jsem začal hledat alternativy až v
> okamžiku, kdy jsem chtěl z mých podkladů generovat nejen PDF, ale i sadu
> HTML stránek s navigací. Objevil jsem DocBook a svět publikování z jednoho
> zdroje. Nové netušené možnosti, ale PDF výstupy generované XSL-FO procesory
> (FOP nebo XEP) znamenaly krok zpět co se týče mikrotypografie.

Vybral jste si špatné procesory XSL-FO. Já osobně jsem jiné nezkoušel,
ale J. Kosek kdysi řekl, že ty komerční generují typograficky kvalitní
výstup. Na rozdíl od TeXu, kde algoritmy odstavcového zlomu definoval
Knuth přesně a ve všech implementacích to při použití stejných fontů
dopadne stejně (a mikrotypografická rozšíření pdftexu jsou také všude
stejná), ve světě FO žádná taková standardizace neexistuje. Můžete
tedy mít stejný zdroj v XML, stejný stylesheet XSL-FO, můžete mí
stejnou verzi operačního systému a stejnou verzi fontů a přesto různé
FO procesory vytvoří různý výstup. A nebude to bug, ale feature.

> [...]
> distribuce a další specifika. Takhle nějak by bylo fajn přetavit ten seriál
> do stránky na Wikipedii. Tam ostatně vedou první kroky velké části
> uživatelů, když se o něco prvně zajímají. Políčit tam na ně tak, aby se
> dostavil Wow! efekt :-)
>
> Nebál bych se vyložit na stůl čisté karty. Třeba formou SWOT analýzy nebo
> jen stručně s plusy a mínusy. Tady je můj pohled (ne-matematika):
> + kvalitní sazba (spičková mikrotypografie)
> + command line generovaní (možná automatizace)
> + cena
> - žádný standard (roztříštěnost dialektů)

Standard je The TeXbook. Vše ostatní je dáno definicemi maker, což si
každý může udělat dle libosti. TeXbook definije nejen jazyk, ale i
algoritmy (to ve světě XML není). Proto TeX nemůže být ISO standardem,
protože ISO specifikaci algoritmů nepovoluje (alespoň to tak někdo
kdysi dávno napsal na nějakém TeXovém diskusním listu).

> - komplikovaná konfigurace

Kolegyně, která si spočítačem zas tak moc nerozumí a o TeXu věděla jen
to, že já v něm dokážu vytvořit dokumenty, které se jí líbí, dokázala
zcela bez mé pomoci stáhnout a nainstalovat TeX Live.

> - nedostatek kvalitních WYSISYM editorů (i díky absenci standardu)

To není díky absenci standardu (standard je), ale proto, že TeXisté
nic takového nepotřebují. A vlastně to i mají, editor vim leccos
zdůrazňuje. Chytré editory XML si také neporadí s jakýmkoliv XML.
Poradí si s některými instancemi, které kdosi prohlásil za důležité a
do editorů udělal podporu. V LaTeXovém světě zatím nikdo nedospěl k
názoru, že by taková podpora v editorech měla existovat pro základní
syntaxi a pro všechny důležité balíčky. Nechci vystupovat proti
Docbooku, ale zamyslete se nad tím, proč zrovna ten by měl být
důležitý. XML používám docela často, ale v docbooku jsem zatím napsal
jenom dva články, protože to bylo striktně vyžadováno. Při analýze
jsem však došel k tomu, že obsahuje hromadu elementů, které vůbec
nepotřebuju, a chybí elementy, které by se daly použít pro
strukturování mého dokumentu. Jak staré DTD, Tak RNG má možnosti, jak
si mohu Docbbok upravit k obrazu svému, ale ve všech případech jsem
zjistil, že napsání vlastního RNG od nuly je řádově rychlejší než
úpravy čehokoliv existujícího.

Členové CSTUGu již dostali pozvánku na valnou hromadu. Před valnou
hromadou budou předneseny 2 přednášky, vstup je volný pro širokou
veřejnost. Ve své přednášce ukážu jedno z možných propojení XML a
LaTeXu, které bylo použito v praxi. Informace o valné hromadě a
přednáškách jsou zde:

http://www.cstug.cz/volby2013/

Jiné propojení jsem prezentoval na SLT 2002, viz
http://www.cstug.cz/slt/02/abstrakty.html#wagner
Sborník je zde: http://www.cstug.cz/slt/02/slt02.pdf

Sice jsem tehdy použil DTD, ale je to zrovna ten případ, kdy se mi pro
požadovanou strukturu Docbook nehodil ani trochu. A text mi ze
strojopisu do počítače přepsala sekretářka se středoškolským vzděláním
(nepočítačovým), kterou jsem naučil XML za 15 minut. A také jsem ji za
15 minut naučil LaTeX.

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/