[cstex] serial na abclinuxu

Petr Olsak petr at olsak.net
Tue Nov 5 22:54:40 CET 2013

On Mon, 4 Nov 2013, Jan Tosovsky wrote:

> Každý máme své oblíbené nástroje a nové nehledáme, dokud neobjevíme nějaký
> zásadní zádrhel. Navíc po zkušenostech víme, že každá nová věc řeší třeba
> ten zádrhel, ale přináší problémy jinde. Je to vždy něco za něco, nežijeme v
> ideálním světě.

S tím souhlasím.

> Pro někoho, kdo o pojem TeX klopýtně prvně, bych se snažil zkraje vypíchout
> to nejpodstatnější a demonstrovat to dechberoucími ukázkami (obrázky!),
> třeba jako [1], které lze jinak vysázet jen obtížně (pokud vůbec). A až pak
> ho uvádět do rozpaků a chrlit na něj ty roztodivné pojmy (něco-TeX), způsoby
> distribuce a další specifika. Takhle nějak by bylo fajn přetavit ten seriál
> do stránky na Wikipedii. Tam ostatně vedou první kroky velké části
> uživatelů, když se o něco prvně zajímají. Políčit tam na ně tak, aby se
> dostavil Wow! efekt :-)

Ten seriál chci pojmout taky trochu jako tutoriál, tj. nemohu zůstat jen u
informací vhodných pro titulní stranu Wikipedie k TeXu. A něco\TeX
potřebuji vysvětlit, protože to dál budu mockrát používat.

Souhlasím, že by na wiki stálo za to dát zajímavé ukázky vytvořené v TeXu
a souhlasím též s tím, že pokud chce někdo renovovat Wiki k TeXu, může
použít i některé mé texty ze seriálu.

> ... A učit se takovou zastaralou technologii,
> když je tu standard XSL-FO? XML technologii jsem věřil víc a světu TeXu
> se poté vyhýbal obloukem :-) Ten běžným uživatelem stěží patrný rozdíl v
> kvalitě sazby mi za to martyrium nestál.
> - nedostatek kvalitních WYSISYM editorů (i díky absenci standardu)

Tady myslím zapomínáte ne důležitou vlastnost TeXu: možnost psát zdrojové
texty přímo člověkem, značkování může být efektivní a pro lidi. Není nutné
mezi člověka a zdrojový text stavět polštář ve formě nějakého
inteligentního editoru. Proto jsem já těm XML nikdy moc nevěřil: ty XML
soubory nejsou určeny k tomu, aby se na ně díval člověk, editoval to
člověk atd. Uživatel musí mít mezi sebou a XML souborem polštář. TeX má v
tom proti XML podstatnou výhodu.

Ještě k tomu seriálu: uvedl jsem zde na tomto listu na seriál odkaz taky v
naději, že se na otázky vyslovené na konci dílu 3 podívají zdejší
odborníci a najdou na ně odpověď. Tedy vyřeší problémy, se kterými si
Olšák neví rady. Přiznávám, že skutečně do XeLaTeXu ani do ConTeXtu
moc nevidím. Zatím tam ty otázky visí asi týden a jsou (až na jednu) bez
odpovědi.

Zdravím

Petr Olšák