[cstex] TLMGR v TexLive negeneruje formát pdfcsplain.fmt

Řehoř J. Žáček rehor.zacek at gmail.com
Fri Jun 7 09:10:54 CEST 2013

Ano, instaloval jsem scheme-full, dalo by se samozřejmě pohrát s různými balíčky, ale hned od začátku jsem chtěl mít jistotu, že vše bude fungovat dobře. Hned po tomto aktuálním úkolu bych se totiž rád podíval na musicTeX, zdali umožňuje sazbu not ve čtyřlinkové notaci, pokud ano, tak zajásám, protože mi opět TeX poskytne velmi silný nástroj na sazbu něčeho, k čemu se budu moct vrátit třeba po deseti letech a nebude problém. Před více než deseti lety jsem tvořil pro náš klášter kompletní knihy zpěvu v chórové modlitbě. Program pro sazbu kvadráty jsme sehnali z nějakého španělského kláštera, ve kterém si to asi nechali napsat na zakázku a ukázalo se, že je to vynikající program. Ale celkové sesazení do stránek jsem dělal v PageMakeru 6.5 a dneska už to nemohu otevřít, protože už nemám ten software a v InDesignu to prostě je rozhozené. Tady vidím naprostou převahu TeXu v jeho stabilitě a dlouhodobé použitelnosti. A to je pro mě velmi důležité... Takže prozatím si to scheme-full nechám a i když zabírá na disku dost místa, tak raději odinstaluji jiný software... :-)

> V minulosti se různí lidé snažili minimalizovat TeX Live, aniž by
>
> nejprve analyzovali účel takové minimalizace. Navrhovali metodu, která
>
> by velmi pracným způsobem zmenšila TeX Live asi o 2 %. Já jsem se
>
> podíval, co vlastně zabírá nejvíce místa, a jsou to tyto věci:
>
> a) dokumentace
>
> b) fonty
>
> Protože používáte pouze plain, je pro Vás dokumentace LaTeXových
>
> balíčků k ničemu. Redukci tedy dosáhnete tím, že nebudete instalovat
>
> "scheme-full", ale nějaké menší schéma.

No já se do testování moc neženu, protože to je spíš pro TeXovské odborníky. Ale na verzi 2013 se těším.

> [...]
>
> defaultně nastavil UTF-8. Potřebuji k tomu dvě instrukce: 1. vyhodit z
>
> instalované verze formát pdfcsplain, 2. dodat moji vlastní definici.
>
> Když v tomto stavu nadefinuju novou verzi TL, tlmgr můj soubor najde a
>
> provede příslušné změny. A protože se všechny formáty jmenují
>
> pdfcsplain, tlmgr vyhodí všechny. Uživatel si tedy bude muset dát
>
> pozor na to, co má ve fmtutil-local.cnf, protože to, co léta
>
> fungovalo, nyní fungovat nebude. Nevím, kolik českých a slovenských
>
> uživatelů má vlastní fmtutil-local.cnf, je možné, že jsem jediný.

Kdepak, nejste jediný. Já to mám tak taky a je to inteligentní řešení. Po upgradu na nové TeXLive už se mi tam zanesou změny tak, jak to budu potřebovat. Samozřejmě, pokud již nebudou zapracovány do nové instalace. Pak je třeba patřičné řádky v fmtutil-local.cnf odmazat.