[cstex] TLMGR v TexLive negeneruje formát pdfcsplain.fmt

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Fri Jun 7 00:41:08 CEST 2013

Dne 6. června 2013 19:52 Petr Sojka <sojka at fi.muni.cz> napsal(a):
> [...]
> pdfcsplain ve vsech enginech bez odkomentovavani.

> Tu pro TL 2012 najdete na "placce" ci disku, tu pro TL 2013 na
> http://tug.org/texlive/devsrc/Master/texmf-dist/doc/texlive/texlive-cz/texlive-cz.html
> (dokumentaci lide z CSTUG jiz vice nez 12 let kazdorocne aktualizuji, a nejinak je
> tomu i letos). Napriklad kapitola 7 je cela o hledani souboru (knihovne kpathsea).
> Pripominky vitany (k sk/cz prekladu mne a kol. Busovi, k obsahu Karl
> Berrymu).
>
> Jak ovlivnovat generovani formatu a kde jsou prislusne konfiguracni soubory u TL 2013 najdete na

V minulosti se různí lidé snažili minimalizovat TeX Live, aniž by
nejprve analyzovali účel takové minimalizace. Navrhovali metodu, která
by velmi pracným způsobem zmenšila TeX Live asi o 2 %. Já jsem se
podíval, co vlastně zabírá nejvíce místa, a jsou to tyto věci:
a) dokumentace
b) fonty
Protože používáte pouze plain, je pro Vás dokumentace LaTeXových
balíčků k ničemu. Redukci tedy dosáhnete tím, že nebudete instalovat
"scheme-full", ale nějaké menší schéma.

> [...]
> Huraa.

> TeXlive 2013 je ve finalni fazi testovani (provadeni malych zmen jiz bylo zmrazeno
> a kdyz jsem zkusil nahrat novy cesky preklad textu tlmgr tak je "dostal
> po prstech").  Pokud jeste chcete testovat, instalujte dle
> http://tug.org/texlive/pretest.html
> Odhaduji, ze behem mesice testovani skonci, Karl Berry vyhlasi novou
> verzi na webu tug.org, kterou budete moci instalovat ze zrcadla
> CTANu (repozitare udrzovaneho v Brne peci CSTUGu).
> Pokud nemate dobre pripojeni ani do Brna, budete muset vyckat az Vam
> dojde DVD od CSTUGu, pokud jste jeho clenem.

Já patřím k lidem, kteří instalují verzi již ve fázi "pretest".
Zejména v počátcích se objevují chyby, které jsou postupně opravovány,
aby na DVD pokud možno již bylo vše OK. Proto jsem se snažil přispět
testováním i k tomu, aby pdfcsplain byl nastaven podle přání Petra
Olšáka (na DVD se to nejspíš nedostane, ale do aktualizací ano). Na
Linuxu lze snadno instalovat více verzí TeX Live, takže verzi 2012
používám pro práci a 2013 pretest pro testování.

> Podle me vse jiz receno bylo a jak jste napsal, jiz to funguje a chyba
> byla nalezena, tak muzete slavit.

Může dojít ještě k jedné záludnosti jako např. v mých počítačích.
Předpokládejme, že někdo si TL 2013 nainstaluje z internetu až v době,
kdy budou všechny formáty odkomentovány. Ještě nedávno by to na mých
počítačích nepomohlo. Dříve totiž pdfcsplain měl v TL defaultně
kódování ISO-8859-2. Já jsem si udělal fmtutil-local.cnf, kde jsem
defaultně nastavil UTF-8. Potřebuji k tomu dvě instrukce: 1. vyhodit z
instalované verze formát pdfcsplain, 2. dodat moji vlastní definici.
Když v tomto stavu nadefinuju novou verzi TL, tlmgr můj soubor najde a
provede příslušné změny. A protože se všechny formáty jmenují
pdfcsplain, tlmgr vyhodí všechny. Uživatel si tedy bude muset dát
pozor na to, co má ve fmtutil-local.cnf, protože to, co léta
fungovalo, nyní fungovat nebude. Nevím, kolik českých a slovenských
uživatelů má vlastní fmtutil-local.cnf, je možné, že jsem jediný.

> Pax
> Petr Sojka

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/