[cstex] Kterak (ne)zmršit PDF

Luboš Kloc kloc at ipm.cz
Thu Jan 10 15:30:04 CET 2013

Dne 9.1.2013 11:18, Zdenek Wagner napsal(a):

> [...]
> ligaturu. Připadá mi dost odfláknutý, Nimbus od URW se mi líbí víc.
> TeX Gyre dělala dvojice lidí typograf + programátor, hodně se naučili
> při vývoji Latin Modern a na rozdíl od tvůrců Times New Roman i Nimbus
> brali v úvahu i požadavky pro východoevropské jazyky. Já jsem jim už
> při tvorbě LM posílal naskenované ukázky dánských textů, abych je
> přesvědčil, že se dá udělat jednotný kroužek pro ů i å. TeX Gyre
> Termes je tedy podle mého názoru lepší Times New Roman, existuje Type1
> i OpenType. Další možností je Lido od Františka Štorma, které je pro

Lido je pěkný font a občas ho používám, ale jako náhrada za Times-Roman
se podle mého názoru příliš nehodí, přeci jen vypadá dost odlišně.

> Když je v instrukcích požadován Times a mám dodat hotové PDF, používám
> TeX Gyre Termes a ještě si nikdo nestěžoval.

Tak jsem to vyzkoušel a Termes opravdu nevypadá špatně. Jen jsem přitom
narazil na jeden problém: Termes (a částečně i Nimbus) má mnohem "tužší"
mezery než Times, takže zejména při vícesloupcové sazbě vzniká víc
problémů se zlomem. Při přesazování starších dokumentů napsaných v
Times-Roman je potřeba upravit \fontdimen, má-li sazba vyjít stejně.

Konkrétně:
Times: mezera 2.5pt plus 1.99998pt minus 1.0pt
Termes: mezera 2.5pt plus 1.25pt minus 0.83pt
Nimbus: mezera 2.5pt plus 1.49998pt minus 0.59998pt
Lido: mezera 1.8pt plus 1.99998pt minus 0.45pt

S pozdravem,

Luboš Kloc