[cstex] Kterak (ne)zmršit PDF

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Wed Jan 9 11:18:48 CET 2013

Dne 9. ledna 2013 9:20 Luboš Kloc <kloc at ipm.cz> napsal(a):

> Musím se zbavit dojmu, že Adobe fonty jsou běžně v počítači (to jsem si

Fonty od Adobe jsou komerční a v počítači běžně nejsou. IBM koupilo
licenci na některé fonty od Adobe již pro OS/2 Warp 3, ale v Linuxu
ani ve Windows nejsou, pokud si je majitel počítače nekoupí.

> zvykl, když jsem používal eCS) a začít vkládat TeX-Gyre fonty (nebo použít
> XeTeX a vložit přímo TimesNewRoman?). Záměna, často automatická, nemusí
> zjevně dopadnout dobře. Doposud mně to procházelo.

Times New Roman je náhražka, kresba malého f je upravena tak, aby
nevadilo, že klikací programy nedovedou převést automaticky fi na
ligaturu. Připadá mi dost odfláknutý, Nimbus od URW se mi líbí víc.
TeX Gyre dělala dvojice lidí typograf + programátor, hodně se naučili
při vývoji Latin Modern a na rozdíl od tvůrců Times New Roman i Nimbus
brali v úvahu i požadavky pro východoevropské jazyky. Já jsem jim už
při tvorbě LM posílal naskenované ukázky dánských textů, abych je
přesvědčil, že se dá udělat jednotný kroužek pro ů i å. TeX Gyre
Termes je tedy podle mého názoru lepší Times New Roman, existuje Type1
i OpenType. Další možností je Lido od Františka Štorma, které je pro
nekomerční použití v TeXu zdarma.

Když je v instrukcích požadován Times a mám dodat hotové PDF, používám
TeX Gyre Termes a ještě si nikdo nestěžoval.

> Děkuji a zdravím.
>
> Luboš Kloc

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/