[cstex] Kterak (ne)zmršit PDF

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Thu Jan 10 15:42:20 CET 2013

Dne 10. ledna 2013 15:30 Luboš Kloc <kloc at ipm.cz> napsal(a):

> Lido je pěkný font a občas ho používám, ale jako náhrada za Times-Roman se
> podle mého názoru příliš nehodí, přeci jen vypadá dost odlišně.

U jedné série knih jsem používal Times Roman od HP, dokud jsem sazbu
dodával na pauzácích tištěnou zrcadlově. Pak jsem začal používat
Nimbus (když chtěli v tiskárně jen PDF, nikoliv pauzáky) a nikdo si
změny fontu nevšiml. Později jsem začal používat Lido (zaplatil jsem
ho, protože ho používám komerčně) a nikdo si změny fontu nevšiml.

> Tak jsem to vyzkoušel a Termes opravdu nevypadá špatně. Jen jsem přitom
> narazil na jeden problém: Termes (a částečně i Nimbus) má mnohem "tužší"
> mezery než Times, takže zejména při vícesloupcové sazbě vzniká víc problémů
> se zlomem. Při přesazování starších dokumentů napsaných v Times-Roman je
> potřeba upravit \fontdimen, má-li sazba vyjít stejně.
>
> Konkrétně:
> Times: mezera 2.5pt plus 1.99998pt minus 1.0pt
> Termes: mezera 2.5pt plus 1.25pt minus 0.83pt
> Nimbus: mezera 2.5pt plus 1.49998pt minus 0.59998pt
> Lido: mezera 1.8pt plus 1.99998pt minus 0.45pt

Také je možno použít \spaceskip

> S pozdravem,
>
> Luboš Kloc

Zdeněk Wagner