[cstex] Kterak (ne)zmršit PDF

Luboš Kloc kloc at ipm.cz
Tue Jan 8 17:44:53 CET 2013

Dobrý den,

omlouvám se za mírné OT, ale vím, že tu je řada lidí kteří se v PDF
formátu docela vyznají a mohli by mně poradit.

Když píšu článek, kde vydavatel požaduje hotový příspěvek v PDF formátu,
obvykle pro sborník vydávaný na CD, používám následující postup:
- obrázky (grafy) vyrobím gnuplotem v EPS formátu,
- plainem napíšu text,
- obrázky vložím přes epsf,
- celé to proženu dvips a ps2pdf,
- výsledek pošlu vydavateli.
- (vydavatel vhodným nástrojem doplní hlavičku stránek a případně
číslování).

Tento postup se mi mnohokrát osvědčil, teď se mně ale stala taková
nepříjemná věc: sazba nevypadá tak dobře, jak by měla, a hlavně se zcela
zmršily některé nápisy v obrázcích.

Jak jsem zjistil, vydavatel vyměnil mnou vložený font (Type 1
Times-Roman) za jiný, konkrétně NimbusRomNo9L. (Vydavatel požadoval
TimesNewRoman, záměna za Adobe Times v minulosti vždy bez problémů
prošla.) Nenapadá mně jiný důvod než licenční problémy.

Ten druhý problém mě ale trápí víc, viz přiložená ilustrace, kde vlevo
je můj původní PDF a vpravo ten vydaný. Pozorné oko si jistě povšimne
změny fontu a zhoršení vzhledu popisu obrázku, ale katastrofa která
postihla popis vodorovné osy je víc než nápadná.

Tedy dotaz: máte někdo představu, jak k tomu problému s nápisy v obrázku
mohlo dojít, a zejména jak tomu do budoucna předejít?

Děkuji za všechny tipy.

S pozdravem,

Luboš Kloc