[cstex] ConTeXt, čeština a kerningové páry

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Wed Dec 11 23:11:37 CET 2013

Dne 11. prosince 2013 22:55 Jaroslav Hajtmar <hajtmar at gyza.cz> napsal(a):
> Dobrý den.
> Asi to opravdu souvisí s dělením slov. Napadlo mne "zakázat" rozdělení slova
> LAVABIT a pak už to funguje OK.
>
> \mainlanguage[cz]
>
> \hyphenation{LAVABIT}
>

> \starttext
> AV ZASTAVÍ DOPRAVY % Správný kerning
>
> LAVABIT ZPRAVODAJSTVÍ  PŘEDSTAVOVAL NAVŠTÍVILI % tohle je špatně
> \stoptext
>

> Řekl bych, že je to BUG, ale nikdo si toho nevšimnul díky všem těm velkým
> písmenům v celé větě, což asi málokdo napíše :-).
> Prosím tímto Tomáše Hálu, aby to reportnul vývojářům ConTeXtu.

Je-li to skutečně tím, pak je to hodně velký BUG. Předpokládal bych,
že text se vejde na řádek, tedy algoritmus zlomu by měl v prvním
průchodu skončit a neměl by se vůbec starat o dělení slov. Pokud by z
nějakého důvodu nešlo najít zlom odstavce bez dělení slov, pak by se
dělení v prvním slově nemělo vůbec zkoušet z těchto důvodů:

1. Pokud není sloupec extrémně úzký, pak dělení prvního slova musí
vést k extrémně velké penalizaci
2. TeX při zpracování horizontálního seznamu nikdy nedělí první slovo

Jsou zde tedy dvě otázky:
1. Jaký mechanismus tak radikálně modifikuje Knuthův algoritmus?
2. Proč po aplikaci algoritmu zlomu zůstane mezi písmeny přidaný
materiál, který potlačí kerningy?

Jako "bonus" mě napadá, proč se pro označení jazyka používá ISO kód
České republiky, nikoliv ISO kód českého jazyka?

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/