[cstex] Web CSTUG - dalsi vyvoj (bylo: oznameni: TeX pro pragmatiky, dalsi vyvoj)

Procházka Lukáš Ing. - Pontex s. r. o. LPr at pontex.cz
Fri Aug 30 10:29:55 CEST 2013

Dobrý den,

On Thu, 29 Aug 2013 10:00:46 +0200, Petr Olsak <petr at olsak.net> wrote:

> Dovedu si představit, že bych například vytvořil stránky podobně
> jednoduchého vzhledu, jako jsou moje stránky, s důrazem na obsah.
> Nicméně to udělat nemohu, protože nevím všechno: například o MS Windows
> (a s tím spojený MikTeX) jsem nikdy v životě pořádně nezavadil.
> Takže návod na instalaci a výhody tohoto řešení (MikTeX) pochopitelně
> nemohu napsat.
>
> Na shromáždění CSTUGu minulý rok v prosinci jsem vyslovil názor, že pro
> TeXovou komunitu by bylo v dané chvíli nejlepší odpojit ty stránky CSTUGu
> [...]

Osobně - stránky CSTUG navštěvuji pouze v souvislosti s administrací členství.
Věci stran TeXu zpravidla hledám v angličtině (resp. - jeliož zejm. ConTeXtuji - na wiki.contextgarden.net).

Čili stránky úplně vypnout by asi nebylo správné.

Ale co do obsahu - souhlasím - nic moc užitečného nepřinášejí;
ani pro začátečníka - jsou nepřehledné, ani pro aktivního TeXistu - (kromě termínů TXP téměř) nic nového na nich nenajde.

--

Vidím dvě roviny diskuze:

1) obsah stránek,
2) vzhled stránek.

Ad 2 - vzhled:

S TeXem pracuje člověk a) protože vzhled dokumentu/knihy ap. běžně dosahovaný (zejm. Wordem) je eseticky nepřijatelný (nemluvě o chybách v číslování) a/nebo b) je třeba řešit opakovanou sazbu (obrázků, vizitek ap.).

Z důvodu a) považuji vzhled stránek CSTUG za významný;
považuji jej důležitý i pro potenciálního nového uživatele, protože prostě vzhled "chytá".

Z důvodu b) by byl vzhled nedůležitý: pro dávkovou sazbu musí být člověk programátor, tj. zvyklý dívat se do zdrojáku, kde o estetice nemá smysl diskutovat (kromě štábní kultury).

Tedy - IMHO - úvdoní stránka by měla být "designová", ostatní stránky mohou být jednoduché ale přehledné;
i taková drobnost, jako předvolba písma na jiné než "sans-serif" pro prohlížeč dovede odlišit stránku od běžného standardu.

Ad 1 - obsah:

Obsah je důležitý v každém případě.

Možná bychom tedy mohli řešit primárně obsah - "strom" stránek;
hodil by se univerzálně a stránky by na jeho základě mohly být sestaveny.

--

Bylo by dobré co nejdříve zveřejnit nové stránky - redakční systém, byť nehotové;
do té doby je asi neefektivní vymýšlet strom stránek, protože stránky v redakčním systému" vlastně mohou být fajn.

Strom (obsah) stránek můžeme vymýšlet -- přesto -- protože to a) obecně přínosné - vyjasní se pohled členů na to, co by vlastně mělo být obsahem, b) stránky s redakčním systémem se nakonec nerozběhnou a c) - byť b) by neplatilo - v budoucnu by se nachaly stránky zpracovat ve webdesignérské kvalitě (zde by se obsah/strom stránek jako dokument určitě hodil).

Zdravím

Lukáš Procházka

--
Ing. Lukáš Procházka [mailto:LPr at pontex.cz]