[cstex] Web CSTUG - dalsi vyvoj (bylo: oznameni: TeX pro pragmatiky, dalsi vyvoj)

Procházka Lukáš Ing. - Pontex s. r. o. LPr at pontex.cz
Tue Aug 27 09:16:16 CEST 2013

Dobrý den,

On Mon, 26 Aug 2013 21:11:40 +0200, Petr Olsak <petr at olsak.net> wrote:

> Zatím to bohužel spíš koverguje k té hrstce exotů, kterou spočítáme na
> prstech. Zdá se, že jim to je to navíc asi jedno. Mají webové stránky
> svého sdružení ve stavu, které *stoprocentně* každého odradí. Časopis
> skomírá. To opravdu není možné se vzchopit a něco s tím udělat?

ad web CSTUG:

IMHO - asi by to chtělo "vyčlenit" peníze profesionálnímu webdesignerovi "s citem pro typografii" a nechat stránky udělat zakázkově (*z grantu?*).

Vytvářet nebo překopávat stránky v "hobby" režii evidentně nefunguje - prostě proto, že uvedeným způsobem vždycky člověk upřednostní něco, co jej a) více těší nebo b) přinese větší (finanční/rodinný/...) užitek.

Kód stránek je asi zřejmě tak zamotaný - jak je po různá období "udržovali" různí lidé s různými programovacími návyky - že je prakticky nereformovatelný; čili je třeba jej napsat a ladit od začátku.

Ladit také znamená, že asi nějakou dobu by staré i nové stránky existovaly paralelně - ideálně tak měsíc; což by ale prakticky znamenalo tak rok; rozhodně by to němlo být déle.

Měla by být "obzvláště vydařená" úvodní stránka www.cstug.cz; linky dál už by nemusely být tak zásadní.

Úvodní stránka by měla být designérsky a typograficky velmi vyvedená, pže TeX je o typografii.

Níže uvádím pár linků z googlu, pže se mi nic lepšího teď nepodařilo najít - v jakém stylu by se mohla nést úvodní stránka:

http://www.google.cz/search?client=opera&hs=xYE&channel=suggest&tbm=isch&q=typography+design&spell=1&sa=X&ei=IEscUqubIsSH4ASGyoHYCw&ved=0CFEQBSgA&biw=1009&bih=882

http://www.google.cz/search?q=z%C3%A1klady+typografie&client=opera&hs=qUt&channel=suggest&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=I0UcUu61OYGy7Ab6xYCYCA&ved=0CHcQsAQ&biw=1009&bih=882#facrc=_&imgdii=_&imgrc=IESfwLRvSaJDSM%3A%3BOzH8VEZ7C0-LUM%3Bhttp%253A%252F%252Fantikvariat11.cz%252Ffiles%252F190630.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fantikvariat11.cz%252Fkategorie%252Fremesla%253Fmn_offs%253D121%3B414%3B570

http://www.google.cz/search?q=z%C3%A1klady+typografie&client=opera&hs=qUt&channel=suggest&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=I0UcUu61OYGy7Ab6xYCYCA&ved=0CHcQsAQ&biw=1009&bih=882#facrc=_&imgdii=_&imgrc=cmSfn_epv1akBM%3A%3BuqcXkTwJG5mLpM%3Bhttp%253A%252F%252Fdata.bux.cz%252Fpreview%252F016%252F274%252F0162747%252Fsmallb.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.bux.cz%252Fknihy%252F91294-zaklady-typografie-100-principu-pro-praci-s-pismem.html%3B325%3B200

(Chápu, že ten, kdo používá TeX, jej používá pro opakovatelnost kroků; což je v přesném protikladu činnosti designéra: u něho co kus - např. webová stránka -, to originál. Tj. již z tohoto důvodu bych profi-designérem rozhodně "nepohrdl".)

Pak by to asi chtělo vypracovat soubor požadavků na to, co by stránky měly umět, vč. specifikace, kam by mělo jít (administrátorsky) přispívat, např.:

- jaké odkazy ze stránky (stanovy CSTUG, ...)

- členství v CSTUG (registrace, přehled plateb členských poplatků, automatické upozorňování na platbu příští rok, pokud byl loni člověk členem, ...)

- související linky (mezinárodní TUG, OPmac, ConTeXt wiki, katalog LaTeXu, ...)

- a cokoli, co by se potenciálně mělo dát rozšiřovat, aby mělo charakter databáze nebo PHP pole, aby (admin nebo jiný "oprávněnec") mohl snadno přidat na konec/začátek pole informaci, která by se automaticky na stránce objevila ve stejném stylu, jako předchozí informace (např. info o mítinzích uživatelů; info o nové verzi něčeho; linky, které by přidali uživatelé na svoje stránky/blogu, pokud by rádi něco prezentovali nebo předvedli...)

----

Je mi jasné, že prezentovaná myšlenka je jako znovu objevovat kolo.

Nejsem účastníkem diskuzí "směřovatelů" či statutárů CSTUGu; věřím, že podobný nápad už mnohokrát vzešel a skončil s nedostatkem peněz zaplatit profesionála, příp. "levného profesionála", který by udělal základ, který by "někdo" dopsal/přizpůsobil. IMHO:

Potenciální designér by měl být *skutečný profesionální webdesignér, kterého však zadavatel osobně zná*, pže IMHO pouze v takovém případě je designér ochoten (z kamarádství) kód překopávat a uzpůsobovat podle toho, jak to zadavateli přijde lepší - jak se celá stránka vyvíjí; a to spíše za nějakou "přátelskou režii".

"Neprověřený" webdesignér může "vymýšlet nesmysly" podle přání zákazníka, a pak je na přání zákazníka (a za odměnu) také odstraňovat.

V každém případě - pěkné stránky chtějí *i osobní nasazení zadavatele*, pže se musí kontrolovat každý krůček, zda stránky směřují tam, kam je "chtěno".

(A jsme na začátku - jestli není lepší napsat si stránky sám...)

Osobně - nemám čas (alespoň tento rok) popsanou činnost provádět (příp. mohl bych poptat kamaráda-kamaráda-webdesignéra - prověřeného!; to ale asi řada účstníků tohoto mailing-listu).

Spíš bych chtěl tímto (primárně) *motivovat vznik dokumentu*, který by specifikoval zadání, se kterým by se pak webdesignérem dalo přijít a říct: "Potřebovali bychom udělat stránky a měly by umět to-a-to."

Zdravím

Lukáš

--
Ing. Lukáš Procházka [mailto:LPr at pontex.cz]