[cstex] oznameni: TeX pro pragmatiky, dalsi vyvoj

Petr Olsak petr at olsak.net
Mon Aug 26 21:11:40 CEST 2013

Dobrý den,

děkuji za Vaši odpověď a za téma k zamyšlení.

On Mon, 26 Aug 2013, Procházka Lukáš Ing. - Pontex s. r. o. wrote:

> K tomuto tématu lze snad pouze říct, že směřování počítačů (a jejich
> uživatelů) jde spíše cestou "odstranění klávesnice a všeho, co by si snad měl
> člověk pamatovat" (tj. mj. kde je jaké písmeno na klávesnici; natož pak umět
> něco naprogramovat) a nahrazením prostým "tažením prstu/ů po displeji" (tj.
> schopnost mluvit a vyjadřovat se stává být zbytnou - stačí umět ukazovat
> prstem).

V tomto smyslu s Vámi naprosto souhlasím. V budoucnu nebude potřeba ani
hnout tím prstem, bude stačit na počítač dělat speciální ksichty.

> Programování jako takové (tj. vč. přípravy TeXových dokumentů) se stává
> nepochopitlenou hříčkou hrstky "bláznů".

Nikdy jsem si nemyslel, že je TeX určen pro masové použití. Nicméně lidí
se schopností algoritmického myšlení stále nějaké to procento je a nevidím
důvod, proč by se mělo zmenšovat. Pokud se zmenšuje zájem o TeX, chyba je
v nás.

Zatím to bohužel spíš koverguje k té hrstce exotů, kterou spočítáme na
prstech. Zdá se, že jim to je to navíc asi jedno. Mají webové stránky
svého sdružení ve stavu, které *stoprocentně* každého odradí. Časopis
skomírá. To opravdu není možné se vzchopit a něco s tím udělat?

Zdravím

Petr Olšák

PS. Na stránkách k OPmac jsem přidal stránku

   http://petr.olsak.net/opmac-tricks.html

s tipy, triky a návody k OPmac. Idea je do OPmac příliš nepřidávat další
vlastnosti, ale zajímavé myšlenky vkládat do takových kuchařek. Možná
shledáte, že skoro každý tip, který zaujímá průměrně pět řádků kódu a dva
odstavce s vysvětlením, je srovnatelný s LaTeXovým balíčkem typicky se
stovkami řádků kódu s několikatránkovým manuálem. Je to tedy další ukázka,
že se dají věci dělat účelně.