[cstex] oznameni: TeX pro pragmatiky, dalsi vyvoj

Procházka Lukáš Ing. - Pontex s. r. o. LPr at pontex.cz
Mon Aug 26 08:55:22 CEST 2013

Dobrý den,

On Thu, 22 Aug 2013 13:18:06 +0200, Petr Olsak <petr at olsak.net> wrote:

> Uvítal bych, kdyby se na to někdo podíval a zhodnotil, zda se to vyvíjí
> správným směrem. Je samozřejmě pro mě obtížné se převtělit do člověka,
> který se chce TeX naučit a zatím ho moc nezná. Proto jsem taky hodně psal,
> škrtal, psal, škrtal...
> Zatím jsem na ten text nedostal žádnou odezvu.

oceňuji Vaše úsilí a těším se na výsledek.

Důvodem slabé zpětné odezvy může být (soudě podle sebe) i:

1) nedostatečná (a spíše empirická) znalost (základů) TeXu, takže radši vezmu Váš dokument s tím, že se z něho naučím, než že s ním budu polemizovat (to si spíš řeknu, že asi něčemu nějak nerozumím),

2) neodostek času poctivě Váš text nastudovat a zhodnotit.

> [...]
> na komplikovanou vykopávku. Těžko tato generace asi ocení fakt, že
> dokument TeXovaný před třiceti lety dnes dopadne stejně, spíš je to utvrdí
> v tom, že to je jakýsi nekontrolovatelný dinosaurus zmítající se v
> poslední křeči projevené postupným dělením do dalších ještě méně
> přehledných nástupců.
>
> Rozptýlit tyto pocity se snažím tím, že chci veřejnosti ukázat jednoduché
> použití TeXu způsobem, který navazuje na původní koncepci a filosofii
> TeXu. Docela ale začínám být na pochybách, zda to má vůbec nějaký smysl.

K tomuto tématu lze snad pouze říct, že směřování počítačů (a jejich uživatelů) jde spíše cestou "odstranění klávesnice a všeho, co by si snad měl člověk pamatovat" (tj. mj. kde je jaké písmeno na klávesnici; natož pak umět něco naprogramovat) a nahrazením prostým "tažením prstu/ů po displeji" (tj. schopnost mluvit a vyjadřovat se stává být zbytnou - stačí umět ukazovat prstem).

Programování jako takové (tj. vč. přípravy TeXových dokumentů) se stává nepochopitlenou hříčkou hrstky "bláznů".

Např. řekl bych, že - v praxi - dnešní uživatel/zaměstnanec radši bude opravovat 500 vizitek/dopisů/popisů fotek/životopisů apod. ve Wordu, než by se naučil něco, co takové úlohy systémově zvládne.

----

Doufám, že příspěvek není příliš off-topic TpP;
rád bych panu Olšákovi dodal odvahu a zároveň znovu poděkoval za práci nad dílem;
zároveň nelze nevnímat, co je v dnešní době "trendy" v souvislosti s používáním počítačů/tabletů a pro co je komp/tablet využíván "běžnými" "používateli".

Zdravím

Lukáš Procházka

--
Ing. Lukáš Procházka [mailto:LPr at pontex.cz]