[cstex] oznameni: TeX pro pragmatiky, dalsi vyvoj

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Thu Aug 22 14:00:58 CEST 2013

Dobrý den,

znovu připomínám svoji dosti formální připomínku. Pro člověka jako
jsem já, kdo pamatuje 16bitové procesory, je název "16bitové sázecí
stroje" trochu zavádějící, raději bych viděl "Sázecí stroje s
16bitovým kódováním" nebo něco podobného.

Osobně se také neumím vžít do role začátečníka, takže těžko řeknu,
jestli bych tuto knihu jako začátečník pochopil. V každém případě si
myslím, že kniha užitečná je. Když jsem sázel knihu Barvy Indie,
použil jsem XeLaTeX, ale bez znalosti plainu, čistě LaTeXovými
příkazy, by vysázet nešla (a nebo jen za cenu spousty práce). Teď
připravuji další knihu, opět v XeLaTeXu a opět by se bez znalosti
plainu nedala udělat. V LaTeXu se vše dělá pomocí balíčků, které jsou
mnohdy těžkopádné a navzájem kolidují. Je užitečné ukázat, že se to dá
dělat jinak a lépe. Jestli já osobně odejdu od LaTeXu k plainu s OPmac
záleží na tom, jak moc mě budoucí vývoj LaTeXu naštve a jak pohodlně
mi OPmac umožní tvořit vícejazyčný text obsahující češtinu,
angličtinu, hindštinu a urdštinu. Obecně je však trochu problém v tom,
že Elsevier, De Gruiter (a možná i jiní vydavatelé odborné literatury)
akceptují LaTeX, nikoliv plain.

Dne 22. srpna 2013 13:18 Petr Olsak <petr at olsak.net> napsal(a):

> Vážení kolegové,
>
> před více než měsícem jsem oznámil, že:

> Přes prázdniny jsem ještě text výrazně posunul: přidal jsem kapitolu o
> matematice, o makroprogramování a o dalších vlastnostech TeXu. V současné
> době tedy je zveřejněno cca 90 % textu, který je mým konečným záměrem.
>
> Uvítal bych, kdyby se na to někdo podíval a zhodnotil, zda se to vyvíjí
> správným směrem. Je samozřejmě pro mě obtížné se převtělit do člověka, který
> se chce TeX naučit a zatím ho moc nezná. Proto jsem taky hodně psal, škrtal,
> psal, škrtal...

> [...]

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/