[cstex] oznameni: TeX pro pragmatiky, dalsi vyvoj

Petr Olsak petr at olsak.net
Thu Aug 22 13:18:06 CEST 2013

Vážení kolegové,

před více než měsícem jsem oznámil, že:

> pracuji na knize s pracovním názvem:
>
> TeX pro pragmatiky  (TeX -- plainTeX -- CSplain -- OPmac)
>
> Vzhledem k tomu, že práce postupují pomalu, rozhodl jsem se zveřejnit
> už stávající nehotovou verzi svého textu na
>
>    http://petr.olsak.net/tpp.html
>
> Je to zatím v hrubě nedodělaném stavu. Uvítám od vás zpětnou vazbu
> a i na základě ní se to chystám koncem tohoto roku dopracovat do konečné
> podoby.

Přes prázdniny jsem ještě text výrazně posunul: přidal jsem kapitolu o
matematice, o makroprogramování a o dalších vlastnostech TeXu. V současné
době tedy je zveřejněno cca 90 % textu, který je mým konečným záměrem.

Uvítal bych, kdyby se na to někdo podíval a zhodnotil, zda se to vyvíjí
správným směrem. Je samozřejmě pro mě obtížné se převtělit do člověka,
který se chce TeX naučit a zatím ho moc nezná. Proto jsem taky hodně psal,
škrtal, psal, škrtal...

Zatím jsem na ten text nedostal žádnou odezvu. Možná je to tím, že TeX je
v dnešní době odepsaná záležitost, že dnešní generace na něj pohlíží jako
na komplikovanou vykopávku. Těžko tato generace asi ocení fakt, že
dokument TeXovaný před třiceti lety dnes dopadne stejně, spíš je to utvrdí
v tom, že to je jakýsi nekontrolovatelný dinosaurus zmítající se v
poslední křeči projevené postupným dělením do dalších ještě méně
přehledných nástupců.

Rozptýlit tyto pocity se snažím tím, že chci veřejnosti ukázat jednoduché
použití TeXu způsobem, který navazuje na původní koncepci a filosofii
TeXu. Docela ale začínám být na pochybách, zda to má vůbec nějaký smysl.

Zdravím

Petr Olšák