[cstex] LaTeX - užší font, ruština

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Tue Oct 30 01:40:18 CET 2012

Dne 29. října 2012 22:52 Petr Olsak <petr at olsak.net> napsal(a):

> Je mi do toho asi úplný Buřt, ale nedá mi to. Nerozumím tomu Ne s
> vykřičníkem, když oba vlastně říkáte totéž. Kolega Tkadlec říká, že ec-lmr12
> (metrika) je mapována na lmr12.pfb (PS font). Kolega Wagner říká, že v map
> souboru je mapováno jméno (ec-lmr12) na PS (font lmr12.pfb).
> Kde je rozdíl?

Pan Tkadlec směšuje postscriptový encoding vector a latexový definiční
soubor kódování. Snažil jsem se to vysvětlit, ale možná jsem to napsal
nesrozumitelně.

> Navíc bylo jasně vysvětleno, že uživatel chce inteligenci NFSS obejít, že
> chce mít font ve velikosti 10pt proškálovanou z fontu původně designovaného
> pro 12pt. Jak nejjednodušeji tu složitou inteligenci obejít? No prostě

Znovu jsem se podíval na původní dotaz. Není v něm nic o tom, že
tohoto efektu má být dosaženo nutně jen obejitím NFSS.

> použít primitivní přílaz \font. Takovému řešení se skutečně nedivím. V

Já se mu divím. Funguje to v krátkém textu, ale nemusí to fungovat v
delším textu, kde se použijí LaTeXová makra. Stačí, aby nějaké makro
použilo \normalfont. Když pomocí \bfseries přepnu na tučné písmo, aniž
bych to uzavřel do skupiny, pak nedostanu *bx12 at 10 pt, ale *bx10.
Po přepnutí zpět pomocí \mdseries se nevrátím k původnímu *r12 at
10pt, ale k *r10. LaTeX spoléhá na to, že se používá NFSS. Pokud chci
mít jiný font, pak si udělám fd soubor pro NFSS, je to práce na pár
minut. Pokud chci obejít NFSS (což někdy dělám), pak nepoužiju LaTeX,
ale plain. Viděl jsem už dost zmršených LaTeXových dokumentů, kdy
autor použil primitiv \font a některá makra do části textu vrátila
font, který byl naposled vybrán pomocí NFSS.

> takovém případě je nutno znát název metriky, což nám NFSS jednoduše (když se
> podíváme do jejich maker) neprozradí. Když chci tedy zjistit, jaký font

Nejrychlejší je pohled do souboru fd. Na zjištění jména metrik
patkových proporcionálních LM fontů v kódování T1 stačí v unixových
systémech s TeX Live toto:

vim `kpsewhich t1lmr.fd`

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/