[cstex] babel, encTeX a inputenc

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Sun Oct 21 10:46:41 CEST 2012

Dne 19. října 2012 23:24 Marek Nožka <marek at tlapicka.net> napsal(a):
> Dobrý den.
>
> Dnes jsem se na základě diskuze "babel nebo cslatex" rozhodl vyzkoušet
> bablizovanou českou sazbu. Trochu jsem se s tím potrápil. Myslel jsem si
> totiž, že pokud mám aktivovaný encTeX nemusím (a ani bych neměl) používat
> balíček inputenc. Zjistil jsem ale, že pokud používám latex+babel musím
> kromě

LaTeX dělá dvojí překódování:

1. vstupní kódování -> LICR (LaTeX Input Code Representation)
2. LICR -> kódování fontu

Balíček fontenc řeší pouze 2. krok. Překódování v tomto kroce je
řešeno tak, že v případě, kdy mám přímo snamy v kódování fontu,
ponechají se beze změny. Mám tedy 3 možnosti:

a) Pomocí balíčku inputenc provést konverzi na LICR
b) Pomocí TCX provést konverzi na kódování fontu (v principu nelze
použít pro vstup v UTF-8)
c) Konverzi na kódování fontu provést encTeXem

Pro variantu c stačí napsat (já to dávám ještě před \documentclass):

\input utf8-t1

Soubor je součástí encTeXu

Pozor, způsobuje to problémy s balíčkem url.sty a tudíž i s
hyperref.sty. Řešení je snadné, před načítáním takového balíčku
nastavit \mubytein=0 a po načtení vrátit nenulovou hodnotu.

V každém případě je užitečné si přečíst manuál encTeXu. A když už
začnete používat encTeX, podívejte se na balíček encxvlna.

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/