[cstex] LaTeX - užší font, ruština

Josef Tkadlec tkadlec at fel.cvut.cz
Mon Oct 29 09:49:21 CET 2012

Dobrý den, může mi, prosím, někdo poradit s následujícími problémy?

1. Někdy potřebuji zúžit font (aby se text vešel do dané šířky - prosté
zmenší textu sníží i výšku, což je škoda), například

\usepackage [czech]{babel}
\usepackage [cp1250]{inputenc}
\usepackage [IL2]{fontenc}
\font\narrowfont = csr12 at 10pt

Chtěl bych přejít k latin modern fontům. Náhrada csr12 -> lmr12 (a změna
fontenc na T1) nefunguje - při generování fontu se hledá lmr12.mf, který
neexistuje (je lmr12.afm).

2. V českém textu používám krátké ruské výrazy pomocí {\cyr ...}:

\usepackage [czech]{babel}
\usepackage [latin2]{inputenc}
\usepackage [T1]{fontenc}
\usepackage {lmodern}
\input cyracc.def \font\tencyr=wncyr10 \def\cyr {\tencyr\cyracc}

Není to ideální - rád bych, aby fungovalo ruské dělení slov a šlo
používat například \large (ideálně psát \foreignlanguage
{russian}{...}). Žádné z řešení (nezkoušel jsem použít utf-8, které
nechci), které jsem našel na webu, mi nefungovalo.

S pozdravem,
Josef Tkadlec

P.S.: Ví někdo, proč v czech.sty jsou definovány příkazy \q a \w, které
vypadají jen jako alternativa zavedenějších \v (háček) a \r (kroužek)?