[cstex] budoucnost cslatexu

Milan Vancura milan at ucw.cz
Tue Oct 9 11:02:42 CEST 2012

> Já se obávám, že je stále na internetu rozeseto mnoho návodů, že se má
> použít cslatex. Pokud si tohle člověk najde a pak v distribuci cslatex
> neobjeví, bude si stěžovat, že je distribuce neúplná. Když jsem před
> lety diskutoval s Karlem Berrym, napsal mi, že cslatex zabírá tak málo
> místa, že není tlak na jeho vyřazení. Přistupoval bych tedy k cslatexu
> tak, že bych o něm veřejně nemluvil a motivoval bych nové uživatele,
> aby podle svých potřeb používali latex+babel nebo XeLaTeX+polyglossia.

Dobrý den,

i když to vypadá na první pohled drsně, já bych tu hlášku o zastaralosti dal do
komentáře ve fmtutil nad ZAKOMENTOVANÉ řádky pro generování cslatexu. Je to
běžný způsob v jiných SW, jak dát jasně najevo, že něco je už "obsolete", ale
zároveň neodstřihnout úplně ty, kdož to z libovolných důvodů potřebují. To
mírné nepohodlí je důležité, protože to je to, co přiměje uživatele se zamyslet
nad změnou.

Jenže na to navazuje otázka: je na stránkách CSTUGu jasný návod pro začátečníky
(kterými se stanou teď i ti, kdož roky pracovali v cslatexu), jak nastavit
dokument? Jaký formát použít a jakou hlavičku tam napsat, aby mohl začít snadno
a ihned psát český dokument? Včetně vyřešených alespoň základních problémů jako
dělení slov (bez harakiri s kódováním), české uvozovky atp.

Klidně se přiznávám ke své slepotě nebo hlouposti, ale já to prostě nenašel. Ve
FAQ jsem to možná přehlédl, ale konkrétního do praxe jsem tam nenašel nic, a
jinak tam je pouze odkaz na papírovou knihu od pana Rybičky, která ale nevím,
jestli není o cslatexu, a pak návod na CSTeX. Dělám někde chybu? Kde?

Milan Vančura