[cstex] csplain a WinEdt 7.0

Milan Vancura milan at ucw.cz
Fri Oct 5 10:56:09 CEST 2012

> Tady je názorný příklad, jak vývoj vede akorát ke zbytečným
> komplikacím. Já jsem vždy generoval formát pomocí iniTeX, resp.
> initex resp. tex -ini a stačilo to. Kdyby chtěla být instalace
> jednoduchá a přímočará, pak by prostě někde existovala dávka na
> vygenerování formátů obsahující přímo tyto příkazy a tím to končí.
> Žádné konfiguráky, nástroje na generování těch konfiguráků,
> konfiguráky pro tyto nástroje, nástroje na generování konfiguríků
> těchto nástrojů na generování konfiguráků atd. Připadá mi to jako
> ujetý vývoj.

To je daň za dva naše požadavky:

ten první je, že chceme od systému mnohem více než zpracování 7-bit ASCII
zdrojového textu na DVI soubor s CM fonty ve formátu PK. To ale bylo stejné
vždycky. Já byl kdysi z TeXu nešťastný dokud mě nezachránila kniha Typografický
systém TeX - a kdo ji psal a proč? :-) Já jsem Vám za ní vděčný dodnes, mám ji
na čestném místě v knihovničce a před lety jsem jí zaplatil i převazbu v
knihařství. Bez toho, aby mi někdo takto ukázal, jak nastavit všechno to KOLEM
TeXu, tak bych neměl nic.

A ten druhý požadavek? Ten spočívá v tom, že chceme pořád stavět na nezměněném
původním programu. Tom, který zpracovává na vstupu to, co nechceme, a na výstup
dává to, co také nechceme. Takže část konfigurace, která je vlastně
"mezikonfigurací" mezi těmi jednotlivými stupni zpracování, bychom si mohli
ušetřit, by bylo kdyby se vyrobil TeX2, který by měl v sobě funkcionalitu běžné
TeXové distribuce přímo, ne přes tuny maker a mezikonfiguráků.(*) Jenže to je, k
radosti konzervativců, nepřekonatelně velké množství práce.

K neradosti mojí to ale znamená, že TeX "vykrádají" autoři ostatních sázecích
systémů a bojím se, že TeX tak dopadne jako dinosauři: to chytré z něj si
převezmou ostatní (to už se děje, zcela veřejně) a TeX sám se přizpůsobuje
moderní době tak neohrabaně, že používat TeX bude třetí nejobtížnější věc na
světě. Hned po konfigurování TeXu a údržbě TeXové "distribuce". Až zemře úplně.
To není "flejm", opravdu se toho bojím.

Milan Vančura

*) A nejen konfigurace, také třeba srozumitelnost chybových hlášek! Co asi
řekne nízkoúrovňová chybová hláška dnešnímu uživateli LaTeXu, když se
nevztahuje ani na žádný POJEM, který on zná?