[cstex] csplain a WinEdt 7.0

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Fri Oct 5 11:53:40 CEST 2012

Dne 5. října 2012 10:56 Milan Vancura <milan at ucw.cz> napsal(a):

> To je daň za dva naše požadavky:
>
> ten první je, že chceme od systému mnohem více než zpracování 7-bit ASCII
> zdrojového textu na DVI soubor s CM fonty ve formátu PK. To ale bylo stejné
> vždycky. Já byl kdysi z TeXu nešťastný dokud mě nezachránila kniha Typografický
> systém TeX - a kdo ji psal a proč? :-) Já jsem Vám za ní vděčný dodnes, mám ji
> na čestném místě v knihovničce a před lety jsem jí zaplatil i převazbu v
> knihařství. Bez toho, aby mi někdo takto ukázal, jak nastavit všechno to KOLEM
> TeXu, tak bych neměl nic.

Já jsem TST věnoval známému, kterému nevadila salátovost, a koupil
jsem si nové vydání. Už mi začíná salátovatět TBN, je hodně očtená,
protože je napsána tak dobře, že se v ní nejlépe hledá, když si nejsem
s něčím jist.

> A ten druhý požadavek? Ten spočívá v tom, že chceme pořád stavět na nezměněném
> původním programu. Tom, který zpracovává na vstupu to, co nechceme, a na výstup
> dává to, co také nechceme. Takže část konfigurace, která je vlastně
> "mezikonfigurací" mezi těmi jednotlivými stupni zpracování, bychom si mohli
> ušetřit, by bylo kdyby se vyrobil TeX2, který by měl v sobě funkcionalitu běžné
> TeXové distribuce přímo, ne přes tuny maker a mezikonfiguráků.(*) Jenže to je, k
> radosti konzervativců, nepřekonatelně velké množství práce.

My chceme totiž ještě další věc, a to přenositelnost mezi platformami.
Na každé platformě je nutno k systémovým zdrojům přistupovat jinak.
Další věc je volba jazyků, které mají být podporovány. Máme každému
nutit arabštinu, čínštinu, indické jazyky, když stejně bude
zpracovávat texty pouze ve své mateřštině? Z toho plyne, že tyhle
úkoly jsou rozděleny mezi TeX a infrastrukturu.

> K neradosti mojí to ale znamená, že TeX "vykrádají" autoři ostatních sázecích
> systémů a bojím se, že TeX tak dopadne jako dinosauři: to chytré z něj si
> převezmou ostatní (to už se děje, zcela veřejně) a TeX sám se přizpůsobuje
> moderní době tak neohrabaně, že používat TeX bude třetí nejobtížnější věc na
> světě. Hned po konfigurování TeXu a údržbě TeXové "distribuce". Až zemře úplně.
> To není "flejm", opravdu se toho bojím.

Pokud by vznikl sázecí systém, který by byl nejméně stejně dobrý, pak
by mi to moc nevadilo. Potíž je v tom, že TeX umožňuje psaní maker,
takže vše si mohu upravit podle sebe. Neumím si představit (ale to
neznamená, že to nejde), že by se všechno dalo stejně flexibilně,
stejně pohodlně a stejně rychle naklikat a naklikané formátování bylo
na první pohled z dálky viditelné, aby v případě nutné úpavy bylo
ihned jasné, co a kde se má naklikat jinak.  A taky musí k tomu
klikání existovat skriptovací jazyk, který umožní automatickou tvorbu
kvalitní sazby z výstupu z databáze. Dokud jsem tiskové materiály
jisté konference dělal já, znamenalo to vyvinout makra, vypracovat
systém, jak poloautomaticky opravovat chyby, které v principu na
výstupu databáze budou a nakonec spustit automat. Pak bylo možno dělat
korektury a úpravy (i v databázi) a ve finální verzi to byly 2 hodiny
práce s kvalitním výstupem. Když to pak dělal grafik v InDesignu,
dělal to měsíc, výsledek byl nekvalitní a na korekturu nebyl čas.
Dokud tedy grafické programy nebudou tak dobré jako TeX, nebudou
dostatečnou náhradou. A lua přináší další možnosti, takže to, co jsem
dělal skriptovacími jazyky mimo (tahání údajů z databáze, jejich
úprava pomocí regulárních výrazů), bude možno provádět přímo v TeXu.

Horší než vykrádání algoritmů TeXu je skutečnost, že silně klesá
povědomí o to, co je typografie. Když čtenářům ani redaktorům nevadí
mezislovní mezera velikosti 5em, je to smutné. Před lety v jednom ze
svých článků Petr Olšák ukázal špatně vysázený text. Ve srovnání s
tím, co vidím dnes, byle ten text z jeho ukázky ještě docela dobrý.

> Milan Vančura
>
> *) A nejen konfigurace, také třeba srozumitelnost chybových hlášek! Co asi
> řekne nízkoúrovňová chybová hláška dnešnímu uživateli LaTeXu, když se
> nevztahuje ani na žádný POJEM, který on zná?

To je ale chyba LaTeXu. Připadá mi, že literatura o LaTeXu je napsána
v principu špatně. Hned na začátku by mělo být uvedeno, že existují
TeXové primitivy. Měla by důkladně být vysvětlena expanze, aby
uživatel chápal, proč se někdy musí použít \protect. A hlavně není
vysvětleno, co je to vlastně token. Stejně tak je nevhodně nastaven
registr \errorcontextlines, takže TeX nahlásí chybu v něčem, co v
dokumentu zdánlivě není a nedá se vystopovat.

Situaci by možná zlepšil systém "exception handling". Když nyní dojde
k chybě, TeX vypíše nějakou zprávu. Ale co když k té chybě dojde při
zpracování složitého makra? Pak může být hledání komplikované. Pokud
by TeX obsahoval něco jak \try ... \catch, mohl bych si je dát do
definice. Pokud by došlo k chybě, TeX by žádnou zprávu nezobrazil, ale
nějaký exception handler by dostal příslušnou informaci. Autor makra
by pak mohl zobrazil lépe čitelnou zprávu. Pokud by v okamžiku chyby
žádný exception handler neexistoval, zobrazil by chybu stejně, jako to
dělá dnes. Bohužel by to stejně záviselo na tom, jestli autor
makrobalíčku napíše dobrý exception handler. Obávám se, že u
problematických balíčků by stejně neexistoval, takže si nejsem jist,
zda práce na takové úpravě TeXu stojí za tu námahu. Asi je lepší
investovat energii do luatexu, kde to lze řešit jiným způsobem.

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/