[cstex] CsTeX v TeX Live

Petr Olsak petr at olsak.net
Wed Oct 3 16:25:56 CEST 2012

On Wed, 3 Oct 2012, Zdenek Wagner wrote:

> Kolegyně a kolegové,
>
> současná otázka mě vede k zamyšlení, v jaké podobě je dodáván CsTeX v
> současném TeX Live. Je nutno počítat s tím, že TL si nainstaluje úplný
> začátečník, který ví o TeXu málo a nevyzná se v džungli kódování.
> Podíval jsem se do fmtutil.cnf z let 2007 až 2012 (všechny mám ještě
> nainstalovány) a vidím, že je to špatně, protože mi to pro csplain
> vnucuje cp227.

Jestli je pravda, že

a) v MS Windows je kódování textových souborů většinou v CP1250
b) TeXlive nastavuje vstupní kódování pro csplain v MS Windows
    implicitně na něco jiného

pak musím prohlásit v souladu s tím, co říká test cstrip, že csplain je v
takové distribuci nekorektně nainstalován. Je podezřelé, že si toho nikdo
za ta dlouhá léta nevšiml. Že by dnes už nikdo csplain nebo MS windows
nepoužíval? V případě, že platí to první, mě to netěší, v případě, že
platí to druhé, mě to těší.

Prosím kolegy z CSTUGu, kteří komunikují s tvůrci TeXlive, aby dohlídli na
to, aby byl csplain korektně instalován. Tj. aby jeho implicitní vstupní
kódování české a slovenské abecedy bylo nastaveno tak, jak je v daném
operačním systému nejobvyklejší.

to Milan Vančura: je zde dilema, zda aplikace mají umět nějaké své
kódování a při komunikaci mezi sebou si to o sobě říci a případně provést
konverzi nebo zda mají umět zpracovat jakékoli kódování z vyjmenovaného
senznamu správně podle něčeho, co je napsáno v hlaviččce souboru. V
takovém případě ale ty aplikace musejí znát různé obskurní úmluvy, jak ta
hlavička má vypadat, třeba %& --translate-file, nebo
\usepackage[]{inputencoding} nebo něco úplně jiného. Protože se těžko
dohodneme, jak ta hlavička má vypadat, nemůžeme předpokládat, že všechny
textové editory budou všechny různé hlavičky umět správně interpretovat.

Proto jsem už před více než deseti lety kladl důraz na jediný pevný bod v
tom zmatku: uživatel otevře český TeXový zdroják svým editorem musí vidět
správně napsaná všechna písmenka české a slovenské abecedy. Uloží to a
musí to být zpracovatelné csplainem. V tomto duchu je vytvořen test
cstrip.

Zdravím

Petr Olšák