[cstex] CsTeX v TeX Live

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Wed Oct 3 15:24:20 CEST 2012

Dne 3. října 2012 15:14 Řehoř J. Žáček <rehor.zacek at gmail.com> napsal(a):
> No, to mi úplně mluvíte ze srdce!
>
> Krom této hororové záležitosti je také chuťovka dodávat type1 fonty do
> instalace TeXLive. Strávil jsem nad tím týden, ale už to tam mám. Použitý
> postup si pečlivě poznamenám, protože rozběhat TeX na počítači s žádnými
> znalostmi o struktuře instalace TeXLive mi připadá velmi složité. Myslím, že
> by cílem měla být tak jednoduchá instalace, aby umožnila rovnou funkční
> systém a další věci, které se tu řeší zdokumentovat, aby případný zájemce o
> TeX měl možnost řešit pak už jen samotný TeX a ne jeho instalaci.

Dokumentace TeX Live existuje, ale je samozřejmě rozsáhlá. Jakmile si
člověk začne přidávat další součásti, pak jsou dvě možnosti:

1. Existuje již balíček (např. v tlcontrib), pak je k instalaci
připraven program (tedy umí to tlmgr)

2. Žádný takový balíček neexistuje. Pak je nutno vědět něco o
struktuře adresářů (texdoc tds) a o mechanismech, jak tex a ostatní
programy hledají soubory (texdoc kpathsea)

Důležité je, aby úplný začátečník dostal po instalaci funkční systém.
Pokud chce instalovat něco navíc, bude se muset učit. A samozřejmě,
XeTeX (XeLaTeX) umí přímo používat systémové fonty, takže pak si
člověk ušetří práci s konverzí fontů pro TeX.

Mimochodem, ve Zpravodajích bylo napsáno několik článků o fontech. Je
však třeba mít na paměti, že emTeX ještě nepoužíval TDS (TeX Directory
Structure), takže soubory byly umístěny v jiných adresářích. To se
týká zejména starších článků.

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/