[cstex] OPmac -- makra pro (cs)plain, prvni verejna verze

Petr Olsak petr at olsak.net
Wed Nov 21 23:08:57 CET 2012

On Tue, 20 Nov 2012, Petr Tesařík wrote:

> Ano. Bohužel to neřeší např. prohození levého a pravého okraje na lichých a
> sudých stránkách při oboustranném tisku, centrování a značky pro ořez na A4+,
> apod. Nemusí to být hotové řešení, ale aspoň nějaká kostra by se hodila.

Dobrý večer,

především děkuji všem, kteří vyjádřili podporu balíčku OPmac. Těší mě,
když se takto lidi ozvou. Někdy se stává, že má člověk pocit, že jeho
práce končí v černé díře.

O ořezech a pravolevých okrajích zkusím popřemýšlet. Nejspíš to vidím na
párřádkový příklad do uživatelské dokumentace, než na hotové řeení. Taky
mě napadlo, že můžeme založit repozitáž různých řešení různých autorů,
která navazují na OPmac.

Mám ještě v plánu někdy začátkem příštího roku (pokud nastanou příznivé
okolnosti) sepsat příručku, která by zaplnila díru mezi ,,Prvním setkáním
s TeXem`` (tj. PST) a TBN. Jmenovala by se ,,TeX, csplain, OPMac --
příručka uživatele``, tedy TCO. Takže bych mohl nabídnout zájemcům o TeX
ucelenou sadu textů: PST, TCO, TBN (v tomto doporučeném pořadí ke čtení).
Stávající Jemný úvod do TeXu mi připadá příliš jemný a místy zbytečně
rozvláčný a nepřesný.

> Ještě jsem si vzpomněl na sazbu do více sloupců, ale vidím, že to OPmac řeší,
> i když nevidím, jestli řeší i související otázky (řádkový rejstřík a
> vybalancování poslední strany). To ale není podstatné, protože ze zkušenosti
> vím, že na řádkový rejstřík si stejně musím dávat pozor při návrhu všude bez
> ohledu na použitý nástroj, a balancování poslední strany je zase všude více
> nebo méně rozbité...

Zrovna (nezávisle na tomto emailu) jsem na více sloupcích pracoval,
protože podrobuji OPmac náročným testům a v případě více sloupců se
ukázalo, že makro z TBN má své slabiny. Takže vznikla postupně během
předvčerejška, včerejška a dneška verze beta (b), beta (c) a beta (d),
která řeší sazbu i rozsáhlých rejstříků do sloupců a jemně vybalancovává
sloupce na konci. Vidíte, že je to stále ,,beta``. Doufám, že ne dlouho.

Zdravím

Petr Olšák