[cstex] OPmac -- makra pro (cs)plain, prvni verejna verze

Petr Sojka sojka at fi.muni.cz
Wed Nov 21 10:09:56 CET 2012

On Tue, Nov 20, 2012 at 02:46:57PM +0100, Petr Olsak wrote:
Zdravim,

> Váš příspěvek i příspěvek pana Hajtmara mě překvapuje v tom, že je z
> něj cítit vyloučení možnosti návratu k plainTeXu. To opravdu je ta
> cesta od plainTeXu k něčemu jinému tak jednosměrná? OPmac jsem
> zveřejnil také proto, abych umožnil ,,návrat ke kořenům TeXu``.

Nestihl jsem se na OPmac detailneji podivat, ale
prvni otazka, co me napada, je jak se OPmac srovnava s dosavadnimi
nadstavbami plainu jako Eplain (http://tug.org/eplain/),
a v cem muze soutezit se snadnosti uziti "velkych makronadstaveb"
jako je LaTeX ci Context, kde 99% potrebnych veci jiz nekdo resil
a pravdepodobne ke spokojenosti vyresil, a ktere jsou navic vyzadovany
redakcemi odbornych casopisu.

Jeden zadrhel vidim uz na prvni strance OPmac, a to
je licence, bez niz je uvedeni na CTAN a do TeXlive
nemyslitelne, bez cehoz je zase nadeje na sirsi uzivani
a rozsireni iluzorni.

> Možná, že to byla příliš vysoká ambice. Nebo možná ne, možná
> zjistíte, že OPmac je v mnoha ohledech
> silnější než LaTeX, a přitom jednodušeji napsaný.
LaTeX kdysi byl (latex.tex) take jeden soubor otevritelny
v Norton editoru na MSODSu s 640 kB pameti.
Univerzalnost a siroka podpora makrobaliku
jde nezbytne proti velikosti a jednoduchosti.
Drtiva vetsina uzivatelu chce TeX resp. LaTeX po_uzit_
k sazbe svych akademickych clanku, a nechce
se ucit zaludnosti makroprogramovani TeXu
a "vracet se ke korenum TeXu". To je realita,
ktera se myslim promitne i do ankety pana Bitta.

Zdravím
Petr Sojka