[cstex] OPmac -- makra pro (cs)plain, prvni verejna verze

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Wed Nov 21 10:09:25 CET 2012

Dne 21. listopadu 2012 9:12 Luboš Kloc <kloc at ipm.cz> napsal(a):
> [...]
Dobrý den,

je otázkou, zda jsem uživatelem csplainu, když v něm každoročně dělám
faktury kolektivním členům CSTUGu a udělal jsem tak faktury za první
dva ročníky TeXperience. Používám k tomu vlastně jen to, co před lety
vytvořil Petr Olšák. Neměl jsem d+vod to měnit, jen jsem dopsal kousky
pro pohodlnější připojení ke členské databázi a skript v PHP, který
údaje vytahá. Jinak používám LaTeX a k plainu přecházet nechci. Zatím
jsem se nepodíval na OPmac a před přednáškou to téměř jistě nestihnu,
ale znám makra Petra Olšáka, přečetl jsem TBN, je hodně očtená,
protože se do ní dívám několikrát ročně. Předpokládám tedy, že i OPmac
je psáno stejně dobře.

Je jasné, že LaTeXové prefabrikované definice v praxi použít nelze.
Požadavky na knihy nejsou tak šedivé a jednotvárné, abych si vystačil
jen tím, co balíčky nabízejí. Když přidávám vlastní definice, používám
\let, \def, \gdef apod., nepoužívám \newcommand a \renewcommand. V
knize, o níž jsem letos mluvil na TeXperience, mám z LaTeXu vlastně
jen \tableofcontents, ale i to bych dokázal snadno přepsat do plainu,
ale musel by to být plain XeTeX. Potřebuji totiž OpenTypové fonty,
kombinaci sazby LTR a RTL a exotická písma. Skutečně jsem chvíli
přemýšlel o použití plainu, ale pak jsem si uvědomil, že bych musel
vytvořit alternativu k balíčkúm polyglossia a fontspec, které za mě
řeší spoustu věcí.

Mimochodem, TeX Live mám nyní nainstalované na SSD, takže všechny
soubory, které LaTeX potřebuje (nebo si alespoň myslí, že je
potřebuje) pro zpracování dokumentu, se mi načtou za zlomek sekundy.

> [...]
> Nepotřebuji univerzální složitá makra řešící i situace, které v mém
> dokumentu nikdy nenastanou. Navíc mám hned vedle počítače v poličce TBN, kde
> vždy najdu vysvětlení, když něco funguje jinak než jsem chtěl, a taky je to
> nekonečný zdroj inspirace.
>
> OPmac je tedy přesně to, co odpovídá mému přístupu k TeXu a velmi panu
> Olšákovi děkuji. Jsem si jist, že budu OPmac používat skoro pořád.
>
> Rád bych přispěl i k testování, jenže jako na potvoru se zrovna teď
> nechystám nic psát a jsem dost vytížen jinou prací. Snad nějakou skulinku

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/