[cstex] OPmac -- makra pro (cs)plain, prvni verejna verze

Luboš Kloc kloc at ipm.cz
Wed Nov 21 09:12:49 CET 2012

Dne 20.11.2012 14:46, Petr Olsak napsal(a):

> Dobrý den,
>
> Váš příspěvek i příspěvek pana Hajtmara mě překvapuje v tom, že je z něj
> cítit vyloučení možnosti návratu k plainTeXu. To opravdu je ta cesta od
> plainTeXu k něčemu jinému tak jednosměrná? OPmac jsem zveřejnil také
> proto, abych umožnil ,,návrat ke kořenům TeXu``. Možná, že to byla
> příliš vysoká ambice. Nebo možná ne, možná zjistíte, že OPmac je v mnoha
> ohledech
> silnější než LaTeX, a přitom jednodušeji napsaný.
>
> Zdravím
>
> Petr Olšák

Pěkný den všem,

rád bych se také vyjádřil k probíhající diskusi jako reprezentant
určitého typu uživatelů (byť patrně hodně menšinového).

Nemám se kam vracet, protože jsem (cs)plain nikdy nepřestal používat.
Píšu především krátké články do časopisů či příspěvky do sborníků
konferencí; nikdy jsem nepsal knihu a asi ji nikdy nenapíšu ...

Řídím se zhruba těmito zásadami:

- pokud vydavatel poskytuje vlastní LaTeXovou třídu pro tvorbu článků,
použiji LaTeX, protože nemusím vůbec nic řešit.

- pokud vím o LaTeXové třídě, kterou mohu bez úprav použít pro daný
účel, použiji LaTeX (Prosper, letter)

- ve všech ostatních případech (což je většina) používám (cs)plain.
Připadá mně jednodušší napsat si pár jednoduchých ad-hoc maker pro
požadovaný vzhled dokumentu, než vytvářet pro každý takový případ
vlastní LaTeXovou třídu. Nepotřebuji univerzální složitá makra řešící i
situace, které v mém dokumentu nikdy nenastanou. Navíc mám hned vedle
počítače v poličce TBN, kde vždy najdu vysvětlení, když něco funguje
jinak než jsem chtěl, a taky je to nekonečný zdroj inspirace.

OPmac je tedy přesně to, co odpovídá mému přístupu k TeXu a velmi panu
Olšákovi děkuji. Jsem si jist, že budu OPmac používat skoro pořád.

Rád bych přispěl i k testování, jenže jako na potvoru se zrovna teď
nechystám nic psát a jsem dost vytížen jinou prací. Snad nějakou
skulinku najdu.

S pozdravem,

Luboš Kloc