[cstex] OPmac -- makra pro (cs)plain, prvni verejna verze

Petr Tesařík petr at tesarici.cz
Tue Nov 20 22:09:12 CET 2012

Dne Út 20. listopadu 2012 14:46:57, Petr Olsak napsal(a):

> Dobrý den,
>
> Váš příspěvek i příspěvek pana Hajtmara mě překvapuje v tom, že je z něj
> cítit vyloučení možnosti návratu k plainTeXu. To opravdu je ta cesta od
> plainTeXu k něčemu jinému tak jednosměrná? OPmac jsem zveřejnil také
> proto, abych umožnil ,,návrat ke kořenům TeXu``. Možná, že to byla příliš
> vysoká ambice. Nebo možná ne, možná zjistíte, že OPmac je v mnoha ohledech
> silnější než LaTeX, a přitom jednodušeji napsaný.

Souhlasím s Petrem. Návrat k plainTeXu je možný, pokud řeší to, kvůli čemu
jsem začal používat LaTeX (a dnes ConTeXt):

1. přijatelná konfigurace fontů
2. automatické vytváření seznamů (obsah, rejstřík)
3. hierarchická struktura dokumentu
4. rozumné rozhraní pro nastavení tiskového zrcadla
5. jednoduchá integrace s pdftexem

Pokud vidím, OPmac nesplňuje pouze bod 4.

Za sebe mohu říci, že při použití kteréhokoli formátu jsem vždy časem narazil
na situaci, kterou nebylo možné řešit předpřipravenými makry. Na LaTeXu mě
vždy vytáčí, jak urputně se brání jakékoli snaze použít v takové situaci
základní primitivy TeXu. ConTeXt je na tom o něco lépe, ale zase obsahuje
spoustu chyb a rozhraní (natož výstup) není stabilní mezi verzemi.

Proti tomu stojí OPmac - všechny definice v jednom souboru (který proto snadno
najdu, což se nedá říci o konkurenčních řešeních) a čitelné, takže je snadné
je upravit, pokud zrovna úplně přesně nevyhovují. Ocením i to, že přitom
nemusím počítat zavináče, vykřičníky, otazníky a co ještě všechno si tvůrci
maker za ty roky vymysleli...

Za sebe mohu říci, že v příštím projektu OPmac alespoň zkusím použít. Mohu pak
napsat, co mě nadchlo, s čím jsem se naopak potýkal, co mi chybělo, případně i
proč jsem csplain+OPmac musel vzdát.

Už se těším,
Petr Tesařík