[cstex] Správně česky

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Sun Jun 17 11:16:09 CEST 2012

Dne 17. června 2012 3:42 Petr Tomasek <tomasek at etf.cuni.cz> napsal(a):

> Žádná. Kategorie správnosti, či nesprávnosti jsou ve vztahu
> k jazyku (navzdory tomu, co se snaží hloupé učitelky vtloukat
> žákům do hlavy) naprosto nesmyslné a nedávají smysl (narozdíl
> od jiných kategorií jako jsou: srozumitelné, nesrozumitelné,
> běžné, nezvyklé, podivné, hezké...)

> Já bych skoro ze zásady psal 30ti a 40ti-lanový (pokud možno

Pokud to rozeberu sémanticky, pak 40 = čtyřicet, tedy 40ti-lanový =
čtyřicetti-lanový. Pokud zjednodušiji větu, abych se dobral k větným
členům, pak vypouším rozvíjející slova a nechávám významová. Vynechým
tedy 40ti (i se spojovníkem) jako slovo, které je přívlastkem
významového slova lanový. Stále si myslíte, že význam věty neutrpí
vynecháním slova 40ti?

> ješte to "ti" napsal jako horní index, aby to odpovídalo zvyklostem
> evropské typografie a kaligrafie). :-)

Můžete mi dát konkrétní příklad takové typografie? Pokud vím, v
ruštině se používá u psaní dat přípona -ого (a žádná jiná), angličtina
a francouzština používá analogický zápis pro řadové číslovky (a žádné
jiné), dánština, švédština ani norština takový zápis nemají, to málo,
co jsem znal z němčiny, jsem už zapomněl, ale ve škole nám neříkali
nic o tom, že by se taková spojení používala. Zajímala by mě tedy i
definice, co je to evropská typografie, když tam podle Vašeho tvrzení
dánština, norština a švédština nemůže patřit.

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/